Lang leve de crisis!

09-09-2009 (00:00) - Gastcolumn

Het is al maandenlang crisis in de wereld. We zijn helemaal gewend geraakt aan die titelkaart met het neerwaartse grafiekje op het journaal. En aan het ernstige gezicht van de nieuwslezer bij het voorlezen van de zoveelste onheilstijding. Ja, natuurlijk is het heel naar voor de mensen die nu werkloos raken, al valt het de reizende reporters vaak niet mee om de 'slachtoffers' bij het verlaten van de bedrijfspoort gepast treurig te laten kijken. De meeste werknemers lijken redelijk optimistisch over hun kansen op de arbeidsmarkt en reageren bijna opgelucht bij het vooruitzicht van een paar maandjes thuis met aangevulde uitkering. Maar toch, je baan verliezen is geen pretje.

Maar zo'n crisis betekent niet alleen ellende. Want het kon allemaal wel een tandje minder. We begonnen met z'n allen aardig over het paard getild te raken. Het was gênant, zoals een bevriende relatie nog niet zo lang geleden meende dat er een nieuwe tijd was aangebroken. Volgens haar leefden we in een nieuwe economie, waarin de bomen tot in alle eeuwigheid tot in de hoogste hemel zouden groeien. Dat hersenloze geblaat is inmiddels wel verstomd. Wat een opluchting!

Inmiddels is het ook not meer zo done om met dure spullen te koop te lopen. Het is een stuk rustiger in de PC Hooft. De protserige miljonairsbeurs werd dit jaar voor het eerst minder goed bezocht dan het jaar ervoor. Kerosineverslindende broeikasvakanties zijn niet meer zo populair. Evenmin als accountmanagers die uren schrijven met een vork. Kortom, we gaan weer een beetje gewoon doen met z'n allen. Dat lucht op!

Maar het mooiste is, dat zich - zoals in elke crisis! - nieuwe kansen voordoen. Kansen in de internationale politiek, waar landen gedwongen zijn om met elkaar samen te werken. En waar ruimte ontstaat voor politici met visie, zoals Barack Obama. Kansen in het bedrijfsleven, waar leiders beloond worden die weigerden om zich buitenproportioneel te verrijken. Kansen voor duurzaam, kansen voor schoon, kansen voor eerlijk. Wat een opluchting!

Kansen ook voor talent op internet, waar we elkaar steeds vaker virtueel ontmoeten nu we minder op reis hoeven. Kansen voor reclamemakers die waar voor hun geld leveren zonder torenhoge overheads door te berekenen. Kansen voor professionele creatieven die zich houden aan hun afspraken. En voor netwerkers met gevoel voor stijl en proportie. Opluchting alom!

Oh, het gaat inmiddels alweer wat beter? Ah, deze crisis is bijna voorbij... Zullen we dat nog maar even geheim houden?

Christian van Santen, directeur Van Santen Netwerk

 





 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.