Op zoek naar fans

01-02-2012 (17:08) - Gastcolumn

Steeds meer merken hebben een doelstelling  voor wat betreft het aantal Facebook-fans. Elk kwartaal moet er een ‘x’ aantal bijkomen. Dit is echter een irrelevante doelstelling. Het hebben van veel of weinig fans, heeft nauwelijks impact op het engagement van de fans met dat merk.  
 
Een van de oorzaken hiervan, is de klassieke manier waarop merken fans rekruteren. Geef mensen iets gratis en ze zullen vast fan worden, luidt veelal de gedachte. Daarmee zijn ze alleen nog geen echte fan. Een andere oorzaak schuilt in de groep eenzame fans. Merken slagen erin om via een campagne geïnteresseerde fans te verzamelen, maar laten ze na een tijd weer in stilte achter.  
 
Het zijn de echte fans die de interactie met het merk opzoeken. Hoe meer van deze fans, hoe beter en hoe hoger de interactie. Fans zijn op zoek naar bijzonder nieuws. Ze kijken uit naar informele verhalen en leuke acties. Stiekem hopen ze om ooit betrokken te worden bij het uitdenken van een nieuw product. De echte fans zijn uw woordvoerders én verkopers.  
 

Schaf het aantal Facebook-fans als doelstelling af. Ze leiden tot de verkeerde acties. Vraag marketeers zoveel mogelijk ambassadeurs te vinden, die willen meehelpen bij de uitbouw van uw merk. Verleg de doelstelling van klassiek bereik naar collaboratie. Als een fan de rol opneemt van ‘collega’, ontstaat een emotionele band.  Die is moeilijk te doorbreken. Wat mij betreft moet dat het doel zijn van een goede social media strategie. 


Luc Wassen, Marcom strateeg Vermeulen/Brand Design

Reacties

Eens: kwaliteit gaat boven kwantiteit in deze. Toch zijn er cijfertjes die er wél toe doen. Het getal onder het aantal fans bijvoorbeeld: 'XX mensen praten over..', wat de (recente) interactie weergeeft. Daarnaast geven de insights mooie inzichten m.b.t. de kwaliteit van interactie.

Alleen het aantal fans zegt inderdaad weinig, maar in combinatie met ander statistieken is het wel relevant.
Joost Geurtsen (@joostgeurtsen) @ 02-02-2012 09:28 uur