Reclame is dood… gelukkig maar

04-11-2013 (08:32) - Gastcolumn

In deze reeks gastcolumns betoog ik dat het reclamevak vroeger helemaal niet zoveel beter was. De Mad Men periode was immers ook de tijd van ‘Rook u gezond met Dr. Dushkind’ en The Hidden Persuaders. Reclame was vroeger soms erg goed, maar vaak ook erg fout. 
 
Een organisatie heeft bestaansrecht als die problemen oplost voor mensen. Merken lossen vaak kleine problemen op. Trek tussen maaltijden, vale kleuren na het wassen. En wie een klein (low interest) probleem wil oplossen voor een grote groep mensen, heeft reclame nodig. 
 
Vroeger was daarbij de tendens om het kleine probleem te vergroten. Reclamemakers bedachten de fantasieziekte ‘halitosis’, chronisch slechte adem, om mondspray te verkopen. Verkochten verzekeringen en hypotheken door ongebreideld op de knoppen angst en hebzucht te drukken. En droegen met airbrush en Photoshop bij aan onzekerheid bij meiden die daar zonder onze hulp al genoeg van hebben. Daarmee komt het vak dankzij social media en mondige consumenten steeds minder weg. 
 
Godzijdank.
 
Want wie wil er nou ‘s avonds, of na z’n pensioen terugkijken op werk dat de wereld lelijker, hebberiger, banger heeft gemaakt? Sommige bureaus kiezen het andere einde van het spectrum en zien merken als de nieuwe redders van de wereld. Ik hoop dat ze gelijk hebben, maar zoek het zelf dichter bij huis. Het merk als goede buur, die helpt waar hij kan. 
 
Laten we niet de problemen groter maken, maar de oplossingen. Laat promotionele activiteiten het leven óók aangenamer maken. Laat reclame niet irritant zijn, maar juist irritaties wegnemen. Er zijn zoveel alledaagse problemen en ergernissen. Kleine dingen die beter kunnen, dat zijn voor merken grote kansen. Je kunt aandacht en sympathie winnen door simpelweg behulpzaam te zijn.
 
Geen advertising dus, maar Helpful-tising. 
 
Zulke ideeën hebben de Act Factor: merken kunnen er mensen mee in beweging krijgen. En als opdrachtgever of maker kun je er trots op zijn: je hebt het leven wat aangenamer gemaakt voor je medemens. Dus deel geen flyers uit op festivals, maar gratis regenponcho’s waarmee mensen droog (en branded) van de muziek kunnen genieten. Onderbreek geen sportwedstrijden maar breng zoals Red Bull je eigen sportevenement, waar de wereld van geniet. Hang niet alleen posters op voor je biermerk, maar open ook een tijdelijke buurtkroeg waar nieuwe buren in Vinexwijken elkaar kunnen ontmoeten. Van dat laatste idee vind je een impressie in de nieuwe papieren Fonk. Tot volgende keer!
 
creative director De Combinatie van Factoren
 

 


Reacties

Bedankt voor deze portie positiviteit op deze druilerige maandagochtend! :)
Mirjam van Driel @ 04-11-2013 09:49 uur