Van het verhaal achter de vorm naar het verhaal vóór de vorm

06-02-2014 (08:33) - Gastcolumn

Designtrends, dat lijkt een makkelijke. Bezoek toonaangevende websites en beschrijf de overeenkomsten - dat zijn de trends. Ze lijken voor zich te spreken: big & bold, single page websites, flat design en natuurlijk storytelling. Trends die we al weer zo’n twee jaar achtereen zien…maar zien we dan wel alles?
 
Laten we eens bekijken wat er achter deze trends zit. Wordt de vorm echt alleen veroorzaakt door de steeds hogere schermresoluties? Of door de steeds snellere breedbandverbindingen waardoor we grotere afbeeldingen kunnen inladen? Ik denk van niet. Volgens mij is het uitgangspunt van het ontwerp totaal veranderd.
 
‘We zien onszelf als moderne verhalenvertellers’
We ontwerpen steeds minder uit functionaliteit (zoals productaanbod, dienstoverzicht, cases) en steeds meer vanuit een verhaal. Voordat we de bezoekers vragen om iets te doen, zoals kopen of bellen, willen we ze van ons geloof overtuigen: ‘waarom we doen wat we doen’.
 
Designers ontwerpen steeds meer vanuit de inhoud. Dat is de designtrend van 2014: ‘content first’. We vertellen een verhaal en vorm faciliteert daarbij.
 
Merken willen je meenemen in hun wereld, je onderdompelen in hun verhaal. Via het design. Unieke (maar vooral grote) fonts, lange verhalende homepages en grote beelden. ‘Laten we ons eerst netjes voorstellen, daarna mag je zeggen of je met ons in zee gaat’. Het is niet voor niets dat veel content die gewoonlijk bij het kopje ‘over ons’ stond, nu vaak op de homepage te vinden is. Ontwerpers wijzen zichzelf hiermee een andere rol toe. We zien onszelf als moderne verhalenvertellers, en willen in samenwerking met copywriters het perfecte (merk-)verhaal neerzetten, om gebruikers te overtuigen van de beweegredenen van onze klanten...
 
Ad Terlouw
Design director
 
Dit artikel is trend 10. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.