Waarom Spotta niet meer Folders.nl heet

27-09-2013 (08:19) - Gastcolumn

Vliegtickets.nl, Aanbiedingen.nl, Bookings.com - het leek erop dat Google het type merknamen van de 21e eeuw zou gaan dicteren. Namen in woordenboektaal, want vindbaarheid boven alles. Ik probeerde net zomaar eens even “Halfjebruin.nl” en ja hoor, meteen raak: het is een website. Wie “goedeschoenen.nl” heeft geregistreerd waant zich rijk, evengoed als de eigenaars van “leukeschoenen.nl” en “mooieschoenen.nl”. Maar het nieuwe merk Spotta laat zien waarom het nog steeds slim is om een stap verder te denken als het over je naam gaat.
 
De eigenaar van Spotta, Netwerk VSP, introduceerde het merk vorige week met de volgende woorden: ‘Het best gelezen folderpakket van Nederland, de bekende site Folders.nl en de bijbehorende app gaan dan samen onder één naam: Spotta. Met deze samenvoeging ontstaat het grootste aanbiedingenplatform van Nederland. Met de naam Spotta wordt het aanbiedingenplatform voor consumenten herkenbaar en beter vindbaar. Hierdoor ontstaat er een nog effectiever medium voor retailers, merkfabrikanten en dienstverleners. Spotta bundelt de bewezen kracht van het huis-aan-huis, online en het mobiele kanaal en biedt als winkelhulp uitkomst voor prijsbewuste Nederlanders.’
 
herkenbaar maakt vindbaar
Het toverwoord is hier ‘herkenbaar’. Herkenbaar maakt vindbaar. Vliegtickets.nl gebruikt een liedje in zijn radioreclames - niet omdat liedjes zo leuk zijn, maar uit bittere noodzaak. Vliegtickets.nl is namelijk niet zo herkenbaar, omdat het in de hoofden van het publiek maar moeilijk te onderscheiden is van Cheaptickets.nl, Vliegvakanties.nl en Easytickets.nl. Vergelijk dat maar eens met Tix.nl; die hoeven alleen maar hun naam op een billboard te laten zien en je onthoudt hem. Dat is een stuk goedkoper dan muziekjes op de radio. En wie een kaartje op www.tix.nl heeft besteld, zal dat een maand later niet nog eens in zijn mail hoeven opzoeken om het zich te herinneren.

beleving
Maar er is meer: met nieuwe taal zoals Tix en Spotta kan je aansluiten op de emoties die de gebruikers aan het merk verbinden. Netwerk VSP zegt hierover: ‘Driekwart van de Nederlanders vindt dat er veel geld te besparen valt door op aanbiedingen te letten. De 80% van de Nederlanders die wekelijks het Spotta folderpakket via de brievenbus ontvangt, leest het grondig door en besteedt hier tot wel drie kwartier aan.’ Met andere woorden: zij lezen het pakket met een drive, namelijk goede deals spotten. De beleving vormt de essentie van het merk – meer dan de folders zelf.
 
Op dezelfde manier zijn mooie schoenen niet waar het de bezoeker van mooieschoenen.nl vooral om gaat. Die wil zich met de schoenen in de eerste plaats goed voelen en een persoonlijke stijl laten zien. Dat betekent dat de naam zijn bezoeker juist beter niet kan zeggen dat de geboden schoenen mooi zijn, maar liever ruimte zou moeten geven aan de persoonlijke smaak van de bezoeker. Dat bereik je met een naam die mooi klinkt, maar helemaal geen oordeel over de schoenen bevat. Zalando bijvoorbeeld. Of Invito, wat in het Spaans ‘uitnodiging’ betekent en in het Italiaans ‘oproep’.
 
zoekwoordstrategie
Het zal duidelijk zijn: een merknaam kan je beter zien als een middel voor branding, dan als een adwords tool. Maar hoe zit het dan met je zoekwoordstrategie? Daar lenen zich andere onderdelen van je site content voor, zoals pagina titels en text headers. Die kan je later ook aanpassen als je de zoekwoordenstrategie verandert; met de naam kan dat niet. Je zou nog kunnen besluiten in de domeinnaam een beschrijvend deel aan je merknaam toe te voegen dat is gebaseerd op je zoekwoordstrategie. Dat doet ons New Yorkse partnerbureau bijvoorbeeld (www.catcwordbranding.com). Maar dan moet je wel zeker weten dat dat beschrijvende deel over 5 jaar nog steeds klopt.
 
Als je meer wilt weten over hoe de naam Spotta tot stand is gekomen, dan is de casebeschrijving hier te vinden
 

Geert Docter, Globrands

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.