Wat een pokkie jaar!

30-12-2009 (14:05) - Gastcolumn

Zo, het zit er op, 2009 is voorbij, de crisis bezworen, op naar rijke tijden. Met betere reclame en ook minder, een illusie uiteraard maar niettemin een prijzenswaardige gedachte van ons aller VEA. Nou ja, ons aller is ook wat overdreven, want als je als niet VEA-lid mee wilt dingen naar een Effie, kun je het vergeten; eerst lid worden, dan een niet te onderschatten contributie betalen om vervolgens kans te maken op. Ben je geen lid, maak je dus blijkbaar geen Effie-waardige campagne.

Tja, zo makkelijk is het nu eenmaal niet in de reclame. Nu moeten we niet bij de pakken neerzitten, want er blijven genoeg prijzen over. Impact is een Esprix, het echte idee een Lamp, online betekent een Spin, en de ultieme adverteerdersveer is de Accent. Hebben we ook nog mooie Awards voor personeelswerving, inhakers, verpakkingen, mensen, dingen en bureaus. De reclamebranche heeft inmiddels het uiterlijk van een druipkaars, aan prijzen geen tekort.

Zo wordt de best-wel-belangrijke-publieksprijs Gouden Loekie cynisch gevolgd door Radar’s Loden Leeuw; een verschillend kijkerspubliek zo te zien, want die irritant leuke 'Pokkie 'van Hi scoort aan beide kanten. De Walk-in Fridge is geniaal, maar zij van Hi hebben het toch voor elkaar gekregen dat een pokkejaar eindigt als het jaar van de Pokkie. Goed gedaan, en ik heb er gelukkig geen verstand van,  want anders had ik nog iets onaardigs over het fenomeen Loden Leeuw geschreven. Nu houden we ’t er maar op dat we nogal makkelijk zijn aan te zetten tot negatieve stemmingen. Maar ja, het was dan ook crisis.

Gelukkig is het tijd voor 2010 en moeten we straks op TV op zoek naar de commercial (vroeger was hij er nog!), want sinds de invoering van beter-en-minder of minder-en-beter, heb je geen moment meer om te piesen tijdens de film. Toch is het waar, er zijn te veel mislukte pogingen op TV, maar zolang de gemiddelde smaak van velen bepaalt wat er uiteindelijk voort komt uit concepten, is de discussie leuk, maar de oplossing ver te zoeken.

Frank Wertwijn
Living the Brand

 


Reacties

''... want anders had ik nog iets onaardigs over het fenomeen Loden Leeuw geschreven...''
Doe dan maar mee aan een polletje erover op www.reclamewereld.blog.nl
Misschien helpt 't ;-)
Michael @ 31-12-2009 16:21 uur