Websitedesign in moderne schermenjungle

10-12-2012 (16:19) - Gastcolumn

Tegenwoordig moet een designer rekening houden met uiteenlopende gebruikers. Aan de ene kant van het spectrum bevindt zich de gebruiker die nog werkt met een acht jaar oud scherm. Aan de andere kant staat de gebruiker die thuis op de bank zijn tablet of telefoon gebruikt om websites te bezoeken en met Apps informatie tot zich te nemen.
 
In een eerdere blogpost werd besproken hoe deze verschillende gebruikers, op verschillende schermen, dezelfde functionaliteit voorgeschoteld krijgen. Dat kan op drie manieren.
 
1) Er is een bestaande website, maar de markt moet volledig bediend worden. Het is een goede optie om de site uit te breiden met een mobiele site. Hierbij kan met het design goed rekening gehouden worden met de resolutie, snelheid en de input methode die horen bij smartphones. 

2) Er is nog geen site of er is een site die toe is aan vervanging. Dan is een responsive website mogelijk het antwoord. Een responsive website is een site die zich aan alle mogelijke resoluties en gebruikerscenario’s aanpast. Dit gebeurt door gebruik te maken van css media queries die het mogelijk maken om de resolutie van de browser op te vragen.

3) De laatste optie om meerdere devices te ondersteunen, is het gebruik van apps. Het is mogelijk om voor de iPhone, Android, Blackberry en Windows phone apps te maken naast een gewone of responsive website om ook de desktop gebruikers natuurlijk niet te vergeten. 
 
Belangrijk en aanvullend is dat bij het maken van een keuze tussen deze drie oplossingen een aantal punten belangrijk is om rekening mee te houden.
 
Experience
UX Designers willen de gebruiker altijd de beste ervaring geven met een snelle, mooie en natuurlijk slimme interface. Dit kan op een mobiele website en ook op een responsive website, maar toch hebben die niet dezelfde mogelijkheden als een app. Deze kan tenslotte gebruik maken van alle functionaliteiten die een moderne smartphone heeft. Zoals offline storage, camera, accelerometer, adresboekgegevens en nog veel meer. Puur voor de beste experience, is een app de beste keuze. 
 
Presence
Websites zijn er gewoon. De gebruiker vindt ze met Google, maar er is geen winkel waar er promotie gemaakt wordt voor de website, noch is er vaak geen ruimte gereserveerd door een gebruiker op het hoofdscherm van de telefoon voor een bookmark. Dit maakt dat Apps, zeker in combinatie met updates, meer aanwezig zijn dan websites in het dagelijks gebruik.
 
Maintanance
Een responsive of mobiele site heeft onderhoud nodig. Zowel om de content up to date te houden maar ook om bugs op te lossen en nieuwe features toe te voegen. Een App heeft dat natuurlijk ook, maar heeft daarnaast ook nog te maken met veel verschillende platformen waar allerlei updates op uitrollen waardoor de App aangepast moet worden om te blijven functioneren. 
 
De prijs van het onderhoud voor een viertal apps zal daarom snel hoger liggen dan dat van een website. Bedenk maar eens hoeveel vijf jaar oude apps nog werken op een moderne telefoon en dan hoeveel vijf jaar oude websites dat nog wel doen. We kunnen op dit moment duidelijk stellen dat websites futureproof zijn. 
 
SEO
Veel mensen maken gebruik van zoekmachines als Google of Bing om informatie te vinden op het internet. Een mobiele site kent in veel gevallen een andere URL dan de gewone site. Zoals bijvoorbeeld m.google.nl. Dit maakt dat mobiele sites slechter gevonden worden dan gewone sites. Ze hebben vaak minder content en komen mede daarom lager in de zoekresultaten terecht.
 
Ook is het niet wenselijk om gebruikers naar twee verschillende url’s te verwijzen aangezien dit kan leiden tot een negatieve ervaring als de gebruiker niet terecht komt waar hij of zij verwacht terecht te komen.. Uiteindelijk kan alleen de eindgebruiker bepalen welke content wel of niet belangrijk is voor hem of haar. Zeker aangezien we de telefoon allang niet meer alleen onderweg gebruiken om informatie op te zoeken. 
 
In App stores is alleen de informatie over een App voor handen. Daarom zal de inhoud van een responsive website wel gevonden worden en de inhoud van een App niet, hierdoor is op SEO gebied een responsive website de beste optie. 
 
Prijs

De investering om een responsive website te ontwikkelen ligt hoger dan de investering voor een reguliere site. Maar in veel gevallen zijn de kosten lager dan bij het ontwikkelen van een losse website plus een mobiele site, omdat hier twee verschillende ontwerpen moeten worden gebouwd. Een website in combinatie met Apps voor alle populaire platformen geeft de hoogste initiële investering en heeft de hoogste onderhoudskosten.  Maar ook de beste gebruikerservaring. 

 


Lasse Licht, Interaction Designer fullservice internetbureau TriMM*

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.