Wirwar aan schermen noopt websitedesigner tot creativiteit

04-12-2012 (09:22) - Gastcolumn

Meer dan de helft van de mobiele internetter surft vandaag de dag thuis vanaf de bank. Het gebruik van mobiel internet is allang niet meer voor de laatste vertrektijden wanneer de reiziger op een station staat. Tegelijkertijd komt ongeveer vijf procent van de mensen nog op een website terecht met een 1024 x 768 scherm. Dit betekent dat ze waarschijnlijk een 15” of 17” monitor gebruiken die vaak al een jaar of acht, zo niet meer, oud zijn. De vraag is, hoe krijgen deze verschillende gebruikers op hun verschillende schermen toch nog dezelfde functionaliteit?
 
Eigenlijk is het vreemd dat websitedesigners al jaren blijven ontwerpen voor een scherm dat bijna niemand gebruikt. De heersende gedachte is immers dat bij het aanhouden van een minimale resolutie van 1024 x 768 pixels, het design op alle schermen werkt. Dat geeft ruimte voor 960  x 650 pixels aan baanbrekend design of undesign zo u wilt. 
 
De gebruiker die werkt met een oud scherm, daarvan kan je zeggen dat hij geen enkele interesse heeft in vernieuwende websites. Anders hadden ze toch wel een nieuwe computer gekocht? Toch is dat niet helemaal waar. Sommige mensen kopen nu eenmaal niet vaak een nieuwe pc. Niet omdat ze het geld niet hebben of willen uitgeven, maar omdat het gewoon allemaal nog werkt. Zo gebruiken heel veel mensen bijvoorbeeld nog Windows XP. Een besturingssysteem dat ondertussen alweer elf jaar oud is. Zelfs Microsoft baalt stiekem van het succes waar ze nu niet meer van af komen.
 
Gelukkig is er hardware ontwikkeld die juist rekening houdt met de huidige websites in plaats van andersom. Zo heeft Apple met de ontwikkeling van de iPhone en de iPad het mobiele internet sterk laten opgekomen. De eerste iPad heeft een XGA-resolutie van 1024 x 768. Dat komt wel heel erg goed uit, want nu kunnen al die sites die we over de afgelopen jaren hebben gemaakt, zonder flash of hele kleine links, goed worden weergegeven op een iPad. 
 
Dit ging allemaal prima totdat Apple bedacht dat de gebruiker meer pixels nodig heeft. Een goed industrieel ontwerper weet tenslotte dat je dingen moet verdubbelen om te innoveren. Zo heeft de nieuwe derde generatie iPad een resolutie van  2048 x 1536 pixels, dat zijn er vier keer zoveel als de eerste en tweede generatie. Hierop zijn alle “960-websites” nog steeds te zien, maar lijkt alles wel van een lagere kwaliteit omdat de ontbrekende pixels erbij bedacht moeten worden door de iPad zelf. Ditzelfde gaat op voor de iPhone. Was de eerste iPhone nog beperkt tot 480 x 320 pixels heeft de iphone 5 maar liefst een resolutie van 1136 x 640 pixels. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om een website zowel in portrait als landscape mode te bekijken.  Om dit alles helemaal ingewikkeld te maken, heeft Apple hetzelfde trucje nog een keer uitgehaald op de MacBook Pro met een ongelooflijke 2880 x 1800 pixels. Dat zijn er meer dan een 37” led tv maar dan samengepropt op een 15” laptop. 
 
We weten dat sites gemiddeld ongeveer evenveel mobiele bezoekers krijgen als dat er mensen binnenkomen met een schermresolutie van 1024 x 768 pixels. Het mobiele aantal stijgt echter alleen maar en kan niet genegeerd worden. Daarom moeten vanaf nu sites ontwikkeld worden die het zowel goed doen op een iPhone 3G met een resolutie van 480 x 320 pixels als de nieuwste MacBook Pro met een resolutie van 2880 x 1800 pixels. En hoewel we voor deze verschillende resoluties voorheen gebruik maakten van wisselende gebruikerscenario’s, is dat tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend. Mobiel internet wordt steeds vaker gebruikt, ook in niet-mobiele situaties en dan is de behoefte aan informatie niet anders dan op een desktop. 
 
De beginvraag, hoe deze verschillende gebruikers, op verschillende schermen, dezelfde functionaliteit te bieden, kent meerdere antwoorden:
 
1) Er is een bestaande website, maar de markt moet volledig bediend worden. Het is een goede optie om de site uit te breiden met een mobiele site. Hierbij kan met het design goed rekening gehouden worden met de resolutie, snelheid en de input methode die horen bij smartphones. 

2) Er is nog geen site of er is een site die toe is aan vervanging. Dan is een responsive website mogelijk het antwoord. Een responsive website is een site die zich aan alle mogelijke resoluties en gebruikerscenario’s aanpast. Dit gebeurt door gebruik te maken van css media queries die het mogelijk maken om de resolutie van de browser op te vragen.

3) De laatste optie om meerdere devices te ondersteunen, is vanzelfsprekend het gebruik van apps. Het is mogelijk om voor de iPhone, Android, Blackberry en Windows phone apps te maken naast een gewone of responsive website om ook de desktop gebruikers natuurlijk niet te vergeten.  


Lasse Licht, Interaction Designer fullservice internetbureau TriMM*

Reacties

Ik mis de urgentie van adaptive design, dat is voor veel bedrijven relevanter en actueler dan responsive design, wat veel beperkingen kent qua UE. Responsive wordt gezien als budgettair interessant, maar zo goed als onwerkbaar voor grote sites.
Martijn @ 05-12-2012 11:48 uur