WhatsAppen met Annemieke Deering

20-09-2016 (11:08) - Appen met

Afgelopen vrijdag vond het jaarlijkse evenement Dutch Digital Day plaats. Een mogelijkheid voor Nederlandse digitals om elkaar te ontmoeten, te discussiëren over het vak en over de sprekers bij het evenement en vooral: even lekker bijpraten onder het genot van een hapje en drankje. Dutch Digital Day is een initiatief van Dutch Digital Agencies. Wij spraken een van de kartrekkers van DDA, Annemieke Deering. Via de WhatsApp uiteraard.
 
WhatsApp-status: Available
 
Hallo Annemieke!
Morning!

Jaap hier, van Fonk. Ik heb 2 belangrijke vragen: 1. Hoe is het leven? 2. Tijd om even te babbelen over afgelopen vrijdag?                         
Hi Jaap. 1. Het leven is goed! 2. Ik heb zeker tijd!
 
Beide leuk! Ik zou zeggen, brand los. Hoe was het vrijdag?
Vrijdag was super. Volle zaal digital creatives en een mooie line-up waar de presentatie van Tim Houter met het Hyperloop Project iedereen enorm heeft geïnspireerd. Wat een toppresentatie had hij en wat cool om te zien welke beslissingen zij hebben genomen gedurende het traject. Naast inspiratie is gewoon gezellig buiten een biertje drinken en met elkaar kletsen in het zonnetje ook heel fijn! Wat ons betreft geslaagd dus. Jij was er zelf ook toch?
 
Zeker, maar ik ben niet van de organisatie ;) Ik vond Tim Houter ook erg indrukwekkend.                         
Ik vond de afsluiting van De Speld ook leuk. Even iets anders en mooi om de spiegel voor te krijgen over ons ‘jargon’.
 
Pijnlijk? ;)
Nee, wat mij betreft niet…stiekem weten we het wel. Arnold Smeulders gaf ook mooi inzicht over image recognition en Carl Addy van The Mill was ook spot on. Deze quote van hem werd veel gedeeld via Twitter: "When you good at problem solving you become a problem magnet”! 

Dus er zijn bepaalde clichés die inderdaad van toepassing zijn op de Dutch Digital Agencies? 
Oei…nu moet ik gaan oppassen ;)                       
 
Choose your words wisely.
Ik denk dat we echt wel weten dat het jargon voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen is en ook de snelheid waarmee trends om de oren vliegen. Daarom proberen we het zo goed mogelijk te verwoorden, maar het blijven Engelse termen... Haha…heb het geprobeerd.. 
 
Aardig diplomatiek, well done. 
Tx :’)
 
Het lijkt natuurlijk ook we een soort subcultuurtje, eentje met zijn eigen bijeenkomst dus. Is dat nodig om 'de boel bij elkaar te houden'?
De boel bij elkaar houden is zeker niet nodig. Het is wel fijn om met vakidioten uit de industrie een biertje te doen zonder dat hier meteen allemaal commerciële doeleinden de boventoon voeren. Even laagdrempelig praten over het ‘vak’. Digital raakt inmiddels alles, maar voor de mensen die het bedenken en maken zijn weinig bijeenkomsten in NL. De events staan vaak in het teken van de ‘brands’. Vandaar dat een ode aan de helden eens per jaar zeker op z’n plaats is! 

Komen er ook promotionele motieven bij kijken? In Cannes wordt bijvoorbeeld ook de Nederlandse bureauwereld gepresenteerd aan de buitenwereld…
Nee, Dutch Digital Day heeft die doelstelling niet. Cannes heeft dit absoluut! Dit zien we echt als handelsmissie om NL beter op de kaart te zetten. Onlangs hebben we ook in samenwerking met de NL ambassade in Parijs een Digital Design event georganiseerd om de NL bureaus onder de aandacht te brengen en onze zeer aangename no-nonsense mentaliteit en platte organisatiestructuur. Dutch Digital Day is er echt voor de digital creatives.
 
Kun je op basis van alles wat we vrijdag gezien hebben een inschatting waar Nederland staat op digitaal gebied?
Poe hee… In NL hebben we een hoge digitale volwassenheid. Als je kijkt naar de Duitse en Franse markt, dan merk je dat wij het super normaal vinden dat alles met dat mobieltje benaderbaar of af te wikkelen is. Daarnaast zijn er een aantal NL bureaus die internationaal super succesvol zijn en waar we oprecht trots op mogen zijn. Kortom, we spelen absoluut mee!
 
Dat zijn de berichten die we willen horen. Is eigenlijk alles vlekkeloos verlopen, of zijn er verbeterpunten voor de volgende editie (die er uiteraard gewoon gaat komen)?
Haha…au! Natuurlijk is er ruimte voor verbetering en is niet alles vlekkeloos verlopen!
 
Owww, dat was onder de gordel? Uiteraard willen we weten wat er volgend jaar (nog) beter gaat.
Nee hoor! Tja..weet je…dat zijn echt details en super saai om te delen. De belofte is in ieder geval dat volgend jaar een nog betere line-up, nog meer inspiratie en nog meer gelachen kan worden! 
Ben jij er volgend jaar weer bij? 
 
Heb je al concrete ideeën voor de volgende editie? Als er geen hele gekke dingen gebeuren, dan ben ik er zeker weer bij.
Nee, nog niet! Eerst deze editie afronden met de aftermovie, films van de keynotes, foto’s en evalueren met het TOPTEAM! Want naast mijn persoon zijn Anne de Man en Sabine Ottervanger net zo verantwoordelijk voor vrijdag ;) Hele gekke dingen volgend jaar…tja…ik ga nog niets beloven.. 
 
Beloven is iets anders dan dromen...
So hee! Lijkt me een mooie afsluiter op deze zonnige dag. 
 
Ja joh, geen idee waar dat ineens vandaan kwam. Heb je nog een boodschap die je dringend kwijt wil aan onze lezers voor we vaarwel zeggen?
Tot volgend jaar op Dutch Digital Day!
 
Haha, die had ik kunnen zien aankomen.
Nee he?! Heel verrassend.
 
Heel erg bedankt voor je tijd Annemieke. En (in ieder geval) tot volgend jaar!
Jij ook voor je tijd en fijne dag! Tot volgend jaar op DDD (en wellicht toch stiekem al eerder elders..)!