16 miljoen coaches!

07-06-2012 (08:46) - Kijkcijfers

Onze jongens zijn op 4 juni vertrokken richting Polen en Oekraïne om zich klaar te maken voor het EK dat op 8 juni van start gaat. Nu is natuurlijk de vraag of alle anderen 16 miljoen coaches er ook klaar voor zijn? 
 
Ultieme sportzomer
Met een mooie sportzomer in het verschiet: Het EK Voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen in London is het logisch dat adverteerders en televisiezenders hier op in spelen. De reclameblokken op televisie zijn al behoorlijk oranje gekleurd. Tevens konden de sportgerelateerde programma’s niet uitblijven.
 
SBS6 was in de aanloop naar het EK druk met Bert van Marwijk en zijn jongens. De zender had de rechten voor de oefenduels van het Nederlands Elftal en probeerde de oranjekoorts aan te wakkeren.
 
De oefenwedstrijd op 26 mei tegen Bulgarije had een gemiddeld aantal kijkers van 1.616.000 personen op de doelgroep 6 jaar en ouder. Het weer was dit weekend erg mooi en dit heeft dus waarschijnlijk een negatieve invloed op de kijkcijfers gehad. De uitzwaaiwedstrijd tegen Noord-Ierland had een gemiddeld aantal kijkers van 2.604.000 personen. Uit de cijfers van de laatste oefenwedstrijden is te concluderen dat de Nederlandse bevolking steeds meer met het EK voetbal in Polen en Oekraïne bezig is.
 
Naast de registraties van de duels van Oranje had SBS ook Johnny de Mol op pad gestuurd. In het programma “De Mol Trapt Af” ging Johnny op pad met verschillende Oranje-internationals. De eerste aflevering op 18 mei trok 312.000 kijkers. De laatste uitzending vond op vrijdag 1 juni plaats. Het programma had een gemiddeld aantal kijkers van 361.000 personen in de doelgroep 6 jaar en ouder.
 
Nog meer sport
De Publieke Omroep heeft de rechten voor de grote sportevenementen en zal dus de komende maanden veel sportfans aan zich binden. In de aanloop is de Vara ook begonnen met een sportgerelateerd programma: “Bureau Sport”. Het programma wordt gepresenteerd door ‘Jakhalzen’ Frank Evenblij en Erik Dijkstra. In dit programma zullen clichés worden afgestraft en mysteries ontrafeld. “Bureau Sport” is vanaf dinsdag 29 mei doordeweeks dagelijks te zien zijn op Nederland 3 om 19:30 uur. Het programma behaalde tot nu toe een gemiddeld aantal kijkers van 342.200 personen (6 jaar en ouder). Mooie aantallen. Nog beter zijn de prestaties van “Andere Tijden Sport” en “Studio Sportzomer” die nu al rond de 750.000 kijkers zitten.
 
Ook RTL Nederland zet deze zomer in op sport. Het programma VI Oranje werd van RTL7 naar het grotere RTL4 verplaatst in de hoop op nog hogere kijkdichtheden. Volgende week zal hier verder op in worden gegaan in deze rubriek van de Reclameweek.
 
Er is dus een groot aanbod aan sportgerelateerde programma’s en deze worden allemaal goed bekeken. We kunnen dus concluderen dat de 16 miljoen coaches echt warmgelopen zijn voor het EK. Het zou zomaar kunnen dat het komende EK weer kijkcijferrecords gaat breken.
 

Daniël Dresden, RTV Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Dag Daniel Dresden, als ik de gebezigde kijkcijfers zie vraag ik me af hoe je aan die 16.000.000 "coaches" komt. Wellicht is het verstandig om te beginnen met een halvering. De markt van "niet-coaches" is denk ik even groot. Commercieel gezien dus een even interessante doelgroep. Als het over voetbal gaat slaan kennelijk, ook bij markt- strategische denkers en kijkcijferanalisten, alle stoppen door. Niet erg professioneel lijkt me.
"Echt warm gelopen?" Houd je hoofd koel, dat houdt de blik fris.
JanCees van Beers @ 08-06-2012 16:42 uur