71 Graden Noord in een nieuw winterjasje

21-11-2012 (08:45) - Kijkcijfers

Dat survivalprogramma’s in Nederland succesvol zijn dat wisten we al. Helemaal als bekende Nederlanders de strijd met elkaar aan gaan. Voor de Avro reden genoeg om in 2009 het programma “71 Graden Noord” van RTL5 over te nemen. RTL5 besloot namelijk na de tragische dood van tv-presentator Ernst-Paul Hasselbach niet door te gaan met het programma. Met ook “Wie is de Mol?” en “Fort Boyard” in hun stal is de Avro goed vertegenwoordigd in dit genre tv-programma’s. 
 
De opvolging
Na één seizoen “71 Graden Noord” te hebben gebracht en de plotselinge aflasting van Avro’s tweede seizoen, komt de omroep nu met “Expeditie Poolcirkel”. Dit programma kan zeker een ‘opvolger van’ genoemd worden, aangezien het zeer veel overeenkomsten met “71 Graden Noord” heeft. Het grootste verschil is dat het programma dit keer volledig uit Nederlandse kandidaten bestaat. Ditmaal trekt Lauren Verster de kou in voor de presentatie en volgt zij Ruben Nicolai op. 
 
Het was de bedoeling dat Art Rooijakkers eind vorig jaar “71 Graden Noord” zou presenteren, maar doordat er een aantal crewleden ontbraken kon de veiligheid van de deelnemers niet gegarandeerd worden en werd het programma voorlopig vooruitgeschoven. Uiteindelijk is het programma zelfs stilletjes van de buis verdwenen.
 
Populair bij de vrouwen
De overgang van “71 Graden Noord” van het commerciele RTL5 naar de Publieke Omroep had het programma geen windeieren gelegd. Waar het programma een gemiddelde kijkdichtheid had van 3,2% (circa 478.000 personen) in de leeftijdscategorie van 6 jaar en ouder, daar realiseerde het bij de Avro een gemiddelde kijkdichtheid van 4,2% (circa 637.000 personen) in dezelfde doelgroep. “71 Graden Noord” was bij beide omroepen het populairst onder de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. Waar het programma bij RTL5 nog een gemiddelde kijkdichtheid van 5,1% (circa 71.000 personen), daar realiseerde “71 Graden Noord” 7,4% bij de Avro met een gemiddeld marktaandeel van 16,3%.
Sterke daling
Nu het Lauren Verster is die samen met tien bn’ers zich door de barre omstandigheden van het Noorse Spitzbergen trekt laat de eerste aflevering van “Expeditie zelfs nog betere resultaten zien. Met 766.000 kijkers (6+) is de start van het ‘nieuwe’ programma veelbelovend. Wederom zijn het de vrouwelijke kijkers waar het programma goede resultaten laat zien, maar ook de hogere welstandsklasse schakelen in op het survivalprogramma. Iets wat we overigens ook terug zien bij de overige survival programma’s, zoals “Expeditie Robinson”. Onder de doelgroep 20-34 jaar AB1 realiseerde de eerste aflevering van het programma een kijkdichtheid van 6,5% (circa 101.000 personen) wat goed was voor een marktaandeel van 15,9% binnen deze doelgroep. 
 
De tweede aflevering van “Expeditie Poolcirkel” laat echter een sterke daling zien. Binnen diezelfde AB1 doelgroep is de kijkdichtheid nagenoeg gehalveerd (3,6%) en komt het marktaandeel uit op 9%. De tweede aflevering is door 693.000 personen (6+) bekeken, wat een daling van circa 10% is ten opzichte van de eerste uitzending. 
 
Niet warm worden
Wellicht komt de terugval doordat de Avro niet de grootste BN’ers heeft kunnen strikken voor deze uitputtende tocht langs de poolcirkel. Naast Frederik Brom, Ron Link en Dean Saunders zijn ook Amanda Krabbé en Claudia Schoemacher vertegenwoordigd in het programma, oftewel ‘de partners van’. Het lijkt er dan ook op dat het Nederlandse kijkpubliek hier niet warm van wordt, waardoor het format niet sterk genoeg om het zonder de A-sterren te overleven. Of is het wellicht het gemis van de strijd van de Nederlandse kandidaten tegen de Belgische wat ontbreekt in het vernieuwde format?
 

Robert-Jan Duk, RTV Director ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.