Kijkcijfers

De titanenstrijd van de Mickey Mouse-competitie

De titanenstrijd van de        Mickey Mouse-competitie 17-05-2011 -

Het zal niemand dit weekend ontgaan zijn: De ontknoping in de Nederlandse Eredivisie tussen FC Twente en AFC Ajax. Na zeven troosteloze jaren, waarbij Ajax in de laatste twee seizoenen naast het kampioenschap greep was er dan eindelijk het succes voor de hoofdstedelingen. De oosterlingen hebben dit seizoen eveneens mooie resultaten geboekt met het behalen van de Johan Cruijff schaal in augustus. Daarnaast sleepten de Tukkers 8 mei jongsleden ook de beker in de wacht. Deze bekerfinale werd door maar liefst 2.5 miljoen kijkers (16,3% kdh) gevolgd, dus dat beloofde veel voor de kampioenswedstrijd.

Spanning alom
Hoewel door sommige kenners het niveau wordt bekritiseerd en menigeen haar bestempelt als Mickey Mouse Competitie, kan men anderzijds niet anders dan concluderen dat het niet minder spannend is geworden in Nederlands hoogste voetbal divisie. De afgelopen twee jaar zijn de kijkers getrakteerd op een waanzinnig spannende laatste speelronde. Waren het vorig jaar eveneens Ajax en Twente die tot op de laatste dag streden om de titel. Dit jaar was het niet anders. Zowel Ajax, Twente en zelfs PSV streden tot op het laatste moment mee om de felbegeerde titel.

Het feit dat de rechten voor de spannende eindstrijd in maar liefst tachtig landen werd verkocht geeft aan dat dit ook niet onopgemerkt is gebleven in het buitenland.

Eredivisie Live
De kampioenswedstrijd tussen Ajax en FC Twente werd live uitgezonden op Eredivisie Live en heeft maar liefst 1,2 miljoen kijkers van zes jaar en ouder getrokken. Een record voor de betaalzender. Naast de vele abonnees hebben vele digitale kijkers de wedstrijd los besteld via tv of op internet bekeken.

Adverteerders zullen in hun nopjes zijn met de gemiddelde kijkdichtheid van 8,2% voor het rustblok. Goed voor een absoluut bereikcijfer van bijna 1,1 miljoen.

Studio Sport
Uiteraard is er ook een grote groep die geen digitale- en of betaalzender heeft.  Zij konden de wedstrijd ‘ouderwets’ volgen via teletekst of via “Langs de Lijn” op Radio 1.

Op Nederland 1 werd er uiteraard ook volop aandacht aan besteed. Studio Sport trok ‘s middags met de vooruitblik op het laatste competitieduel circa 150.000 kijkers uit de doelgroep Mannen 20–49 jaar (4,4% kdh). De vrouwen op 20-49 lieten deze uitzending links liggen met een kijkdichtheid van ‘slechts’ 1,8% (circa 61.000 kijkers). De ruime samenvatting van de wedstrijd om 19:00 uur werd door hen wel redelijk goed bekeken met een kdh van 13,4 9%,  wat neerkomt op circa 456.000 vrouwelijke kijkers.

Evenals bij de bekerfinale heeft de doelgroep mannen 50+ het hoogste kijkdichtheidcijfer behaald. Maar liefst 32,2% in deze categorie heeft Ajax landskampioen zien worden (circa 868.000 personen). Opvallend genoeg hebben ook vrouwen 50+  met 22,9% kdh behoorlijk gekeken. In zijn geheel keken ruim 2,9 miljoen Nederlanders naar de samenvatting.

Ruim 860.000 tv kijkers zagen hoe de Amsterdammers op het Museumplein gehuldigd werden door de 100.000 trotse Ajax-fans. 

Jeff Groot, RTV planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee