Heeft FOX potentie?

04-09-2013 (00:00) - Kijkcijfers

Nederland heeft er sinds 19 augustus een nieuwe zender bij: FOX. De zender zendt een mix van series, films en sport uit en werd door ‘FOX Sport Centraal’ presentator Wytse van der Goot geopend met de legendarische woorden: ‘Van harte welkom bij Fox’. Niets meer, niets minder. Geen poeha, geen Talpa taferelen vooraf, maar gewoon een lancering zonder veel bombarie.

Tuurlijk is er vlak voor de start van de zender wel het een en ander te doen geweest om de voetbalrechten en heeft FOX een aantal gerenommeerde namen aan zich verbonden. Zo maakten Toine van Peperstraten, Jan van Halst en Jan Joost van Gangelen de overstap naar FOX, maar het is niet zo dat de zender zoals Talpa destijds menig A-ster wegkocht bij haar concurrenten. Nu we twee weken op weg zijn en de concurrentie haar nieuwe najaarsprogrammering is gestart, kunnen we een tussenbalans opmaken.

De nieuwe zender heeft hoog ingestoken met het programma ‘FOX Voetbal’. De zender heeft de rechten om beelden van de Eredivisie, Premier League en Serie A uit te zenden. Op de maandagavond wordt het programma uitgezonden, gepresenteerd door Toine van Peperstraten en voorzien van analyses van Jan van Halst. De eerste twee afleveringen hebben nog niet het aantal kijkers weten trekken waar het misschien wel recht op heeft. Tot nu toe komt het programma niet verder dan 61.000 kijkers met een gemiddeld marktaandeel van 0,9% (doelgroep 6 jaar en ouder). Het is een kwalitatief programma en de beelden van de verschillende competities zijn zeker een pluspunt. Echter het tijdvak waarop ‘FOX Voetbal’ geprogrammeerd staat, recht tegenover het populaire RTL7 programma ‘VI’, leek bij voorbaat al een moeilijke wedstrijd te worden en dat lijken de kijkdichtheden nu ook te bevestigen.

Het andere sportprogramma ‘FOX Sport Centraal’ wordt van maandag tot en met vrijdag drie keer per dag uitgezonden, om 18:00 uur, 20:00 uur en rond 23:30 uur. Tijdens de eerste twee weken laat de uitzending van 20:00 uur over het algemeen de beste resultaten zien. Maar de kijkdichtheden zijn sinds de start van het programma fors teruglopen. Waren er op maandag 19 augustus nog 40.000 tot 50.000 kijkers (6+) per uitzending, nu zijn dat tot en met dinsdag 27 augustus circa 10.000 tot 20.000 kijkers per uitzending. Inmiddels is er enig herstel, maar dat haalt het niet de kijkersaantallen van de eerste uitzenddag. Nederland (b)lijkt toch een te klein sportland om drie keer op per avond een ‘sportjournaal’ uit te zenden. Wellicht nemen de kijkdichtheden toe als het programma wordt beperkt tot één keer per avond.

Een ander wapen van FOX om voet aan de grond te krijgen in Nederland zijn de series. Met name de prime time series zijn kwalitatief: ‘The Walking Dead’, ‘The Bridge’, ‘Ripper Street’, ‘Da Vinci’s Demons’ en ‘Touch’. Ook onder de IMDB bezoekers worden deze series zeer gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van 7,9. De serie ‘Da Vinici’s Demons’ is het best ontvangen, althans dat maken we op uit de kijkdichtheden. Tot nu toe realiseert de serie een gemiddelde kijkdichtheid van 0,9% (143.000 personen) in de doelgroep 6 jaar en ouder. Het gemiddelde marktaandeel van Da Vinici’s Demons ligt hiermee op 2,4%. De overige series halen een gemiddelde marktaandeel van 0,5% tot 1,3% op dezelfde doelgroep. De resultaten van ‘Da Vinci’s Demons’ bieden in ieder geval hoop voor de toekomst. 

Na de eerste twee weken kunnen we zeggen dat er nog genoeg te sleutelen is, maar dat de zender zeker wel potentie heeft. Dit mede door de content waar FOX uit kan putten. Zolang de zender kwalitatieve programma’s blijft brengen, zal de kijker de zender zeker gaan vinden.

Robert-Jan Duk, RTV Group Director, ZenithOptimedia Nederland
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.