Het succes van Homeland

29-05-2013 (08:30) - Kijkcijfers

Het tweede seizoen van de internationale hitserie ‘Homeland’ is alweer enige tijd te zien bij BNN. Waar de serie ons vorig jaar achterliet met veel vragen en spanning, daar hebben ze dit seizoen iedere aflevering de puzzelstukjes beetje bij beetje in elkaar laten vallen, maar toch ook juist weer nieuwe vragen weten op te roepen. Kortom de kijker wordt tevreden gesteld en blijft nieuwsgierig naar meer.
 
Voordat het tweede seizoen van start ging heeft BNN de kijker de kans gegeven om het  geheugen weer op te halen door het complete eerste seizoen opnieuw uit te zenden. Zo werd twee weken voorafgaand seizoen 2 iedere dag één aflevering van het eerste seizoen vertoond. Ondanks het late tijdstip van uitzenden, 23:30 uur ’s avonds, realiseerde de herhalingen van het eerste seizoen dagelijks toch nog een gemiddelde kijkdichtheid van circa 1% op de verschillende doelgroepen. 
Kijken we naar de resultaten van het tweede seizoen, dan kunnen we opmaken dat ‘Homeland’ licht in populariteit is gestegen. Op de doelgroep 20-49 jaar realiseerde de serie tot nu toe een gemiddelde kijkdichtheid van 3,2% (214.000 personen) over tien afleveringen. In 2012 was dit binnen dezelfde doelgroep 2,9% (197.000 personen). Met name binnen de doelgroep 35-49 jaar zien we een toename in de gemiddelde kijkdichtheid. In 2013 ligt deze tot dusver op 4,1% (151.000 personen), waar de serie in 2012 nog een gemiddelde kijkdichtheid van 3,3% (125.000 personen) realiseerde. Dit is een procentuele stijging van haast 25% in kijkdichtheid. Opvallend is dat de stijging voornamelijk komt doordat de vrouwelijke kijker binnen deze doelgroep ‘Homeland’ nog meer omarmt heeft. In 2013 ligt de gemiddelde kijkdichtheid op 4,9% (90.000 personen) versus 2,9% (55.000 personen) in 2012.  Het gemiddelde marktaandeel van het tweede seizoen ligt op 10,5% binnen de doelgroep vrouwen 35-49 jaar.
 
Tijdens het ‘Amsterdam Series Weekend’ (24 t/m 26 mei) had de serie ook een prominente rol. Hier was het voor de fans al mogelijk om de laatste twee afleveringen van het tweede seizoen te bekijken. Dit onderstreept mede de populariteit van de serie in Nederland, maar ook wereldwijd is de serie erg populair. Dit blijkt ook uit de vele awards welke de serie tot nu toe heeft binnen gesleept, waarvan de belangrijkste onder andere de Golden Globe en Emmy award voor beste dramaserie is. Ook de hoofdrolspelers, Claire Danes met haar rol als Carrie Mathison en Damian Lewis als Nicholas Brody verdienden met hun rollen in ‘Homeland’ een Golden Globe en Emmy award voor respectievelijk beste actrice en beste acteur in een drama serie. 
 
Er komt dan ook een derde seizoen aan, welke vanaf september dit jaar te zien zal zijn in de Verenigde Staten. Voor de nederlandse kijkers zal dit waarschijnlijk volgend jaar zijn. Vooralsnog kunnen wij nog tot en met 9 juni van ‘Homeland’ genieten bij BNN op zondagavond om 20:30 uur.
 

Robert-Jan Duk, RTV Director, ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.