Kijkcijfers

Hoe de verafgoding van Zeus de TV Show aan kijkcijfers hielp

Hoe de verafgoding van Zeus de TV Show aan kijkcijfers hielp 17-07-2012 -
Over het ontstaan van de Olympische Spelen bestaan verschillende Mythen en legenden. Één daarvan vertelt dat het de Eliers waren die rond de zesde eeuw v. Chr. op het grootste schiereiland van Griekenland Peloponnesus neerstreken en hun veroverde grondgebied vanaf dat moment Olympia noemde ter herinnering aan de berg Olympos in Thessalië. De berg vanwaar Zeus, de oppergod uit de Griekse Mythelogie heerste. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de olympiaden ontstaan uit offerplechtigheden welke de Grieken hielden ter ere van deze vooraanstaande ‘weergod’.
 
De spelen uit de Klassieke Oudheid werden voor zover bekend voor het eerst gehouden in 776 v. Chr en hadden als doel de relaties tussen de diverse Griekse steden te bevorderen. Het was Romeinse keizer Theodosius I die in 393 na Chr. de spelen verbood.
 
Geïnspireerd door diverse internationale initiatieven in Europa werd in 1894 Het Internationaal Olympisch Comité opgericht waarna twee jaar later in 1896 in Athene de eerste editie van de Moderne Olympische zomerspelen plaatsvond. Kijkcijfers uit die tijd moet ik u helaas verschuldigd blijven. 
 
Hollands glorie
Nederland deed voor het eerst mee in 1900 wanneer Parijs,  de tweede editie van het evenement mag organiseren. Het eerste Hollandse goud werd gewonnen in de schietsport bij het onderdeel  ‘50m revolver voor landenteams’. Het is snowboardster Nicolien Sauerbrij, die 110 jaar later in 2010 tijdens de Winterspelen  -welke in 1924 voor het eerst werd gehouden- de honderdste medaille voor de Nederlandse equipe in de wacht weet te slepen.
 
Met al dit gewonnen gouden edelmetaal behoort ons land overigens tot de vijftien best presterende landen ter wereld. Niet gek voor een, clichématig gezegd, klein land met ruim 16 miljoen inwoners.
TV Show(s)
In het kader van de naderende zomerspelen in Londen zond de TROS zondagavond de eerste aflevering uit van de tweedelige ‘TV Show Special:  Olympische Sportes aan tafel bij Ivo Niehe’.
 
Het vraaggesprek met diverse sporters uit de huidige generatie én die van weleer trok zo’n 850.000 kijkers met een kijkdichtheid van 5,5% (6+). Dat het programma van Ivo Niehe veel oudere kijkers trekt wordt zichtbaar wanneer we kijken naar de doelgroep 20-49 jaar, welke vertegenwoordigd is met een marktaandeel 7,3%, ofwel een kijkdichtheid van 2,6%. (abs. 176.000)
 
RTL en de NOS, welke elkaar, op moment van schrijven, nog bestrijden in het kijkcijfermatige wielerklassement in de ronde van Frankrijk rollen beide hun ‘sportzomer’ programmering door.
 
De EK titel werd eerder al gewonnen door RTL4’ ‘VI Oranje’.  Echter, de NOS lijkt met Mart Smeets de beste knecht in huis te hebben voor de winst op de gele Trui wanneer we kijken naar de gemiddelde  cijfers op 6+; 6% kijkdichtheid, gelijk aan gemiddeld 912.000 kijkers per uitzending. Opvallend is dat RTL’s  ‘Tour du Jour’ het wél beter doet dan de ‘Avondetappe’ op de voor adverteerder belangrijke doelgroepen; 20-49, M-20-49 en V20-49 met marktaandelen van respectievelijk 15,9%,  17,9% en 13,7%. 
 
London 2012
De Engelsen maken zich inmiddels druk om heel andere zaken dan kijkcijfers. Daar het op het Britse eiland al dagen achtereen regent.  Voor hen is het herinvoeren van offerplechtigheden wellicht een idee. De Times of London heeft daartoe overigens al een eerste aanzet gedaan. De krant heeft op eigentijdse wijze Moeder Natuur vriendelijk doch dringend verzocht om oppergod Zeus toch alsjeblieft te laten stoppen met de aanvoer van hemelwater. Of Zeus daar gehoor aangeeft? We gaan het meemaken, vanaf volgende week vrijdag! 
 

Jeff Groot RTV-Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee