Ik Hou Van Holland!

30-10-2012 (08:45) - Kijkcijfers

De Nederlander en patriottisme, het blijven tegenpolen. Het zit blijkbaar gewoonweg niet in ons DNA. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg! Zo niet Wim van der Leegte, directeur en eigenaar van VDL Groep. De man die onlangs nog NedCar van de ondergang hielp. Hij schreef ooit in zijn Column voor het Eindhovens Dagblad: 
 
‘Ik zou het fantastisch vinden als Nederlanders net zo enthousiast zouden zijn over

het nationaal product als over de nationale sportteams. Nederlanders zijn het minst

chauvinistisch van de hele wereld.’
 
In het vervolg van zijn column opperde Van der Leegte het idee dat het bedrijfsleven en de regering de handen ineen zouden moeten slaan. Hij schetste een Postbus 51-achtige campagne om zo een ‘Oranjegevoel’ in het Nederlands Product te krijgen. ‘Hup Holland Hup!’ zo sloot hij destijds af. De postbus51 campagne is er natuurlijk nooit gekomen. Echter heeft National Geograpic Channel met haar eigen productie ‘Made in NL’, weliswaar onbedoeld, min of meer wél hetzelfde uitgangspunt gecreëerd. De vijfdelige serie laat de verschillende industriële takken zien waar wij Nederlanders in uitblinken. Chauvinisme ten top! 
Achter de schermen
In ‘Made in NL’ wordt de kijker meegenomen in werelden van de Dance, Design, Water Management, Flowers en Television. Zij krijgt hiermee een unieke blik achter de schermen van deze industrieën. De afleveringen kennen uniek beeldmateriaal.  Zo is bijvoorbeeld voor de aflevering ’Flowers’ voor het eerst in de geschiedenis gefilmd achter de schermen bij een staatsbezoek van koningin Beatrix. De aflevering ‘Dance’ kon rekenen op medewerking van top DJ’s als Afro Jack, Tiësto en David Guetta. De uitzending ‘Water Management’ behelst ondermeer een interview met niemand minder dan Willem Alexander. 

Cijfers
De premières van de vijf verschillende afleveringen vonden allen plaats op de zondagavond om 22:00 uur  in de periode van 16 september t/m 14 oktober. De kijkcijfers van deze eerste uitzendingen vielen ietwat tegen. Het SKO meette voor de afleveringen op 6+ respectievelijk de volgende aantallen kijkers;  Dance  74.000 kijkers, Design 85.0000, Water Management 137.000, Flowers 51.000 en Television trok 102.000 kijkers. Alhoewel de ‘premierecijfers’ tegen zijn gevallen zullen deze inclusief de herhalingen, welke nog worden uitgezonden, cumulatief bezien, er uiteraard een stuk florissanter uitzien.
 
Met deze eerste aanzet van NGC tot het opwekken van het ‘oranjegevoel’ mag worden geconcludeerd dat deze nog in de kinderschoenen staat. NGC heeft gelukkig aangegeven in gesprek te zijn met diverse partijen voor een eventuele tweede reeks. Er zijn immers nog veel meer mooie verhalen te vertellen over de Nederlandse Industrie.
 
Overigens nog benieuwd naar het kijkcijfer van Ik Hou Van Holland afgelopen zaterdagavond op RTL4? 2,4 miljoen op 6+. What’s new! 

Jeff Groot, RTV planners ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.