Kijkcijfers

In mei hebben de draagmoeders een bevrucht ei

In mei hebben de draagmoeders een bevrucht ei 15-05-2012 -
We hebben het nog maar net achter de rug, ontbijtje op bed, zelf geknutselde werkjes, bloemetjes en natuurlijk heel veel knuffels voor de liefste mama… Zo een paar dagen na Moederdag blijven we nog even in de sfeer hangen. Maar nu hebben we het over de tijdelijke mama’s; de draagmoeders.
 
Donderdag 3 mei begon een nieuw programma op de KRO: ‘Draagmoeder gezocht’. Een programma waarbij vier stellen, die hun kinderwens in vervulling willen laten gaan, een jaar lang worden gevolgd. Stellen voor wie het niet mogelijk is om zelf zwanger te worden, waardoor ze hulp nodig hebben van een draagmoeder.
Een programma, met mensen die openharig een bijzonder verhaal vertellen. Zo kwamen in de afgelopen twee afleveringen twee stellen aan bod, die ondanks andere situaties, allebei tegen de nodige obstakels lopen wat betreft draagmoederschap. Zo is het bijvoorbeeld als homostel niet mogelijk om in Nederland aan IVF te doen, omdat een ei- en zaadcel beide genetisch moeten zijn. En is het ook niet mogelijk om draagmoeder te zijn boven de leeftijd van 45 jaar. Waardoor koppels vaak aangewezen zijn op het buitenland. 
 
Voor elke doelgroep wat wils
De gemiddelde kijkdichtheid van de twee afleveringen was op de doelgroep 25-54 jaar 5,2%, wat gelijk staat aan bijna 361.000 personen. Niet geheel verrassend keken er meer ouderen en vrouwen.
 
‘Draagmoeder gezocht’ is vergelijkbaar met ‘Babyboom’, een programma waarbij Caroline Tensen honderd stellen volgt die niet makkelijk zwanger kunnen worden.
 
Het afgelopen seizoen behaalde dit programma soortgelijke kijkdichtheden als ‘Draagmoeder Gezocht’. Zo was de gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroep 25-54 jaar 6%. Ook hier werd het programma het beste bekeken door de doelgroep 50+, maar opvallend is wel dat de doelgroep 20-34 jaar beter vertegenwoordigd was en een gemiddelde kijkdichtheid had van 7,2%, terwijl de doelgroep 20-49 jaar een kijkdichtheid had van 5,6%.
 
Ook de jongerendoelgroep 16-34 jaar wordt bediend in het “zangersegment’. Sinds 2009 weet MTV deze groep te boeien met het programma ‘16 And Pregnant’. 
 
Draagmoederdag
‘Draagmoeder Gezocht’ is een bijzonder programma, wat nieuwsgierigheid oproept. Wie zijn de draagmoeders en waarom doen ze het? Het blijkt dat het mensen zijn die een ander willen helpen en het er daarom voor overhebben om negen maanden zwanger te zijn voor een ander. Eigenlijk verdienen deze vrouwen ook een speciale dag, met een ontbijtje op bed, zelf geknutselde werkjes, bloemen en natuurlijk heel veel knuffels voor de liefste Draagmama… 
 

Tamara Amatsahip, RTV Planner, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee