John de Wolf op je rug of Ludo Sanders op je kuit…

25-09-2013 (08:27) - Kijkcijfers

Zo liep ik op mijn 18e voor het eerst de tattooshop van Henk Schiffmacher op de wallen in Amsterdam binnen. Mijn eerste tattoo was een feit. Een aantal jaren later volgde er nog èèn op de Zeedijk. Het verhaal achter mijn tattoos houd ik voor mezelf, maar er zijn genoeg mensen die over hun eigen tattoo willen praten. De één neemt een tatoeage voor de gein, bij de ander heeft de tattoo een emotionele betekenis, zoals het herdenken van het verlies van een geliefde of het overwinnen van een verslaving.
 
Tattoo series
Tegenwoordig hoef je niet meer met lange mouwen op je werk te verschijnen om je tattoos te verbergen. Het hoort er vandaag de dag gewoon een beetje bij.
Henk Schiffmacher, Nederlands meest bekende tatoeëerder, had in 2007 op de Amsterdamse zender AT5 zijn eigen realitysoap ‘Schiffmacher & Co.’ Anno 2013 zijn de tattoo series niet meer van de buis weg te denken. Vanaf maandag 2 september 2013 zendt RTL5 elke werkdag om 18.15 uur ‘Tattoo Stories’ uit. Hierin worden vier tattooshops gevolgd. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op de site van RTL5 en zullen door een van de shops getatoeëerd worden. Op de site van RTL5 wordt benadrukt dat de kosten van de lichaamsversiering voor eigen rekening komen. Het programma ‘Ink Master- the next tattoo artist’ is al eerder dit jaar laat op de avond uitgezonden bij RTL5. Op de zenders Discovery Channel en TLC komen programma’s als ‘Miami Ink’, ‘LA Ink’, ‘NY Ink’ en ‘America’s Worst Tattoos’ veelvuldig voorbij. 
 
Bij TLC realiseert de tattoo programmering een gemiddelde kijkdichtheid van 0,7% op de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. Dit zijn ongeveer 10.000 personen. De nieuwe serie ‘Tattoo stories’ op RTL5 heeft een gemiddelde kijkdichtheid van 1,5% op de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. Wat gelijk staat aan 23.000 personen in die doelgroep. TLC behaalde met ‘Americas Worst Tattoo’ een hogere kijkdichtheid dan RTL5 en wel 1,6% in de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. De overige doelgroepen laten lagere kijkdichtheden zien.
 
Buitelandse formats in een Nederlands jasje
Eerder dit jaar bouwde RTL5 het TLC programma ‘Snog, Marry, Avoid’ om tot de Nederlandse versie ‘Lust, Liefde of laten lopen. En nu zijn de alom bekende Amerikaanse ‘Ink’ programma’s van TLC  aan de beurt in de vorm van ‘Tattoo Stories’. Het is interessant te zien dat de programmering van special interest zender TLC zeer gewild is bij een grote exploitant als RTL Nederland. Goede formats in een Nederlands jasje. Weinig origineel, maar anders hadden we nooit getuige kunnen zijn van het tatoeëren van GTST-slechterik Ludo Sanders op de kuit van een fan.
 

Rebecca van Zijl, ZenithOptimedia    


Reacties

Hallo ik wil echt heel graag weten hoe de tattoo shop heet van dit programma in amsterdam ik wil daar heel graag mijn tattoo laten coveren.
rosanne @ 05-11-2013 19:36 uur