Kijkcijfers

Kijkcijferhit door stoere kinderen

Kijkcijferhit door stoere kinderen 20-03-2012 -
'Ik ben Nina, vijf jaar en ik doe Madonna na. Oh ja, ik weet ook nog een goede mop.' Zo ging het in 1983 in zijn werk met kinderen die meededen aan de Mini Playbackshow van Henny Huisman. Nu anno 2012 is het echt een wereld van verschil. Kinderen treden op als volwassenen in “The Voice Kids” en stelen werkelijk de show. 
 
Veel talent
Kinderen in de leeftijd van 6 t/m 14 jaar krijgen nu de kans om hun zangtalent te delen. Uiteraard wordt deze jeugdige versie van “The Voice of Holland” gepresenteerd door het duo Martijn Krabbé en Wendy van Dijk. De coaches Angela Groothuizen, Marco Borsato en Nick & Simon zitten wederom in de draaiende stoelen.
Inmiddels zijn de vijf auditierondes voorbij en zijn “the Battles” twee weken geleden van start gegaan. Er is veel talent onder de kinderen in Nederland, verbazingwekkend gewoon, het is dus een spannende strijd. Elke coach mag twee finalisten selecteren en het blijkt dat het best lastig kiezen is uit 15 talenten. Afgelopen vrijdag was het de keuze aan Marco en nu moeten de finalisten (één jongetje en verder allemaal zangeresjes!) flink aan de bak om komende vrijdag te presteren tijdens de finale. 
 
RTL heeft er slim aan gedaan om van de volwassen variant een kindervariant te produceren. De kijkcijfers zijn elke week behoorlijk hoog en redelijk stabiel. De serie “Moordvrouw” die gelijk na “The Voice Kids” wordt uitgezonden” plukt hier ook de vruchten van. Al vraag ik me af of deze serie ook zo goed gescoord zou hebben op een andere televisieavond. Het acteerwerk is namelijk niet echt om over naar huis te schrijven. 
 
Boodschappers
Op vrijdag 27 januari is “The Voice Kids” gestart en tot nu toe is de gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroep Boodschappers met kind het hoogst, namelijk 26,9%. Dit komt neer op circa 520.000 personen. Het marktaandeel in deze doelgroep ligt gemiddeld op 47,8% en de selectiviteit op 158.
 
Op de doelgroep van RTL4, Boodschappers 20-49 jaar ligt de gemiddeld kijkdichtheid op 19,7%. Dit zijn ongeveer 738.000 personen en dat is een zeer mooi resultaat.
 
Kindervarianten
Na Junior Masterchef op Net5 heeft RTL4 dus ook de slag gemaakt om van een volwassen format een kindervariant te produceren. Het is wachten op nog meer van dit soort formats. Er zijn natuurlijk nog vele mogelijkheden te bedenken van programma’s die kunnen worden omgetoverd tot kinderprogramma. Maar of die dan allemaal een succes gaan worden is de vraag.  Voor RTL4 is The Voice Kids in ieder geval zeer geslaagd. Het eerste seizoen is nog niet afgelopen of RTL roept kinderen alweer op zich op te geven voor de volgende editie.
 
Wendy van Dijk, ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee