Klagende Oude Mannen?

06-11-2012 (08:15) - Kijkcijfers

27 oktober om 22:10, is RTL4 gestart met het nieuwe programma “Mannen van een Zekere Leeftijd” met mannen van een zekere leeftijd. En dan wel met de volgende mannen: Viggo Waas, Peter Heerschop, Gijs Scholten van Aschat, Henkjan Smits, Joep van Deudekom en Prem Radhakishun. De heren bespreken het ouder worden en alle effecten daarvan. Ze zijn allemaal vijftig of plus. Dus het grijs worden, wallen krijgen en wat je hieraan wel of niet aan kan doen komen allemaal aan bod. Mag je als man je haar kleuren of botoxen of is dit echt not done?! De gesprekken zijn erg direct zoals je van deze groep mag verwachten waar weer komische momenten uit voortvloeien. Peter Heerschop gaat zelfs met Prem naar een botox specialist en Viggo laat een tatoeage zetten bij Hanky Panky. Kan het programma de goede kijkcijfers na start vasthouden of is de interesse van het tv kijkend publiek al gestild?
 
Geen oud nieuws
De eerste aflevering had 1,6 miljoen kijkers en de tweede iets minder: namelijk ruim 1,4 miljoen. Ondanks de lichte daling zijn de cijfers beter dan de voorganger gerenommeerde “Dit was het nieuws”. En dat is knap, want het programma van Harm, Jan-Jaap en Raoul heeft jaren gebouwd aan de mooie kijkdichtheden.
Opvallend is dat “Mannen van een Zekere Leeftijd” op alle doelgroepen hogere kijkdichten realiseert dan “Dit was het nieuws”, behalve op de mannelijke doelgroepen 20-34 en 20-34 AB1. Mannen uit de doelgroep 35-49 hebben de vijftig in het vizier en kunnen dus veel opsteken van deze “oude” mannen. Het opdoen van wat tip’s and tricks kan nooit kwaad.
 
Meekijkende vrouwen
Maar ook de vrouwelijke doelgroepen schakelen in om “Mannen van een Zekere Leeftijd”. In vergelijking met DWHN is er een aanzienlijke stijging van kijkdichtheden en hierdoor krijgt het programma een vrouwelijker profiel. Is het misschien leedvermaak voor vrouwen of denken ze zo de belevingswereld van man beter te leren kennen? 
De hoogste kijkdichtheden zijn op de doelgroepen V20-34 en V20-49 met 12,2% en 11.7% te zien. We kunnen daarmee concluderen dat de jongere doelgroepen blijven hangen en de oudere doelgroepen aanhaken bij het programma.  Een goede zet van RTL4 dus.
 
Goede opvolger
Al met al een zeer succesvolle opvolger van “Dit was het nieuws” en gewoon een heel leuk programma. Een groepje mannen dat met elkaar in gesprek is en elkaar in de zeik neemt geeft vaak goed vermaak en dat geldt hier ook. Kan botox bij mannen? Daar zijn de meningen nog over verdeeld. 
 

Anthony Hadley;  Sr. RTV planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.