Nederland scoort bij SBS

18-06-2013 (15:54) - Kijkcijfers

Na een aantal jaar afwezigheid mochten we weer volop genieten van onze jongens op het EK onder 21 jaar in Israël. De afgelopen jaren heeft SBS zich meer gericht op voetbal dus met dit in het achterhoofd is het vrij logisch dat ze de uitzendrechten hebben verworven voor dit mooie evenement. Waar het grote Nederlands elftal ons vorig jaar in de steek liet tijdens het EK in Oekraïne en Polen, waren nu alle ogen gericht op de jeugd. Jong Oranje werd in 2005 en 2007 Europees kampioen, maar daarna ging het een aantal jaar een stuk minder. 
 
Een makkelijke poule met de landenteams Spanje, Duitsland en Rusland had Jong Oranje niet. De eerste wedstrijd tegen grote rivaal Duitsland was meteen een echte thriller, met een 3-2 zege in de blessuretijd. Dit was niet alleen een mooie winst voor onze jongens, maar ook voor SBS6. Er keken namelijk gemiddeld circa 480.000 personen uit de doelgroep 20-54 jaar op deze donderdagavond. Als we deze kijkcijfers vergelijken met die van elke andere donderdag in de maand mei dan is dit een stijging van circa 40%. Naar de overige twee poule wedstrijden keken er gemiddeld circa 400.000 personen.  
 
De poule fase werd overleefd en de halve finale was tegen een ijzersterk Italië. Deze wedstrijd werd op zaterdag om 20:30 uur gespeeld en was zeer spannend. Pas in de laatste 10 minuten werd de wedstrijd beslist en helaas was dit in het voordeel van de Azzurri’s. De droom om de successen van 2005 en 2007 te evenaren was mislukt. De spanning in de wedstrijd was terug te zien in de kijkcijfers. Waar de eerste helft gemiddeld werd bekeken door circa 705.000 personen uit de doelgroep 20-54 jaar werd de tweede helft duidelijk beter bekeken met een gemiddeld aantal kijkers van circa 810.000 personen. Op de mannelijke doelgroep was het gemiddelde aantal kijkers circa 515.000 personen.
 
Uit de cijfers mogen we concluderen dat SBS goud in handen had met dit evenement, maar omdat onze jongens helaas de finale niet bereikt hebben is dit uiteindelijk toch zilver geworden voor SBS. 
 

Daniël Dresden, RTV-Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.