Net5 vecht zich een weg terug

06-02-2013 (08:41) - Kijkcijfers

Even in het collectieve mediageheugen graven: wie weet hoe lang geleden SBS Groep voor het laatst van de hand ging? Dat was in 2011: sindsdien is de groep voor 67% in handen van Sanoma en voor de overige 33% is Talpa eigenaar.
 
Inmiddels ligt de eerste maand van 2013 achter ons en vragen we ons af hoe het jaar er op dit moment voor het vaak geplaagde Net5 uitziet. Want dit SBS-merk heeft de afgelopen jaren nogal wat facelifts gehad. Waren die for better of for  worse?
 
Even samenvatten: Net5 is begonnen met uitzenden op 1 maart 1999. De zender moest de commerciële tegenhanger worden van de Publieke Omroep. Deze opzet mislukte en Net5 ging zich profileren als vrouwenzender. Met buitenlandse series als ‘Ally Mc Beal’ en ‘Sex and the City’ en sterke Nederlandse producties zoals ‘Meiden van de Wit’ en ‘Expeditie Robinson’ veroverde Net5 een stevige positie in het televisie landschap. Gewaardeerd door heel veel vrouwelijke kijkers...
 
Maar Net5 bleef ambitieus en wilde verder groeien. Het management besloot dat de focus wat verlegd moest worden: er moesten meer mannen meekijken en het ‘PC Hooftstraat gehalte’ moest minder. Het resultaat? De ‘gewone’ vrouw (voor zover die bestaat) kon zich niet meer met de zender identificeren en schrapte deze vriendin van haar lijstje. 
Ondertussen haakten de mannen niet bij Net5 aan. Een negatieve trend was gezet. Dat de hele SBS groep in de etalage werd gezet en dat er geen investeringen in de zenders gedaan werden gedaan, droeg bepaald niet aan enig positief sentiment voor Net5 bij. 
 
Al met al kunnen we anno 2013 concluderen dat Net5 aanzienlijk betere tijden gekend heeft dan de resultaten die we de afgelopen periode hebben gezien. Dat de zender een weg terug zoekt naar het oude succes, is begrijpelijk. De beslissing om opnieuw een scherpere focus op de Nederlandse vrouw te leggen, lijkt in dat licht een goede stap. 
 
Waar staat Net5 nu? Kijken we naar de doelgroep vrouwen 20-34 jaar, dan zien we dat de kijkdichtheid voor Net5 vorig jaar januari 1,8% was. Momenteel is dat 2,8% (tijdvak 18:00 – 24:00 uur). Een erg mooie resultaat dus. Ten opzichte van de maand hiervoor is er overigens ook sprake van een fraaie groei. Ter vergelijk: in december was de gemiddelde kijkdichtheid in dit tijdvak 2,0%. 
 
Jonge vrouwen lijken de series en films in januari dus beter te vinden. Als we inzoomen op de programmering van de januarimaand, zien we dat ‘Private Practice’ (vr 20-34 jr 6,7%) de lijst aanvoert. ‘Once upon a time’, mijn persoonlijke favoriet, volgt op de derde plaats met 5,8% kijkdichtheid. Verder zijn er veel, soms goede, filmtitels die het vrouwelijk publiek weten te boeien. Al met al een prima eerste maand voor Net5. Laten we hopen dat deze lijn de komende maanden doorzet. 
 
Anita de Blanken

RTV director ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.