Utopia, de eerste week!

14-01-2014 (16:21) - Kijkcijfers

Het kan bijna niet anders dan dat je er iets over gehoord of gelezen hebt. Het nieuwste project van John de Mol; Utopia. Het concept is simpel ‘creëer je eigen maatschappij’ met een stuk land, een loods, 15 mensen, 2 koeien en 15 kippen. 100 camera’s registreren 24 uur per dag alles wat er op het terrein gebeurd en elke werkdag kan de kijker van 19:30 – 20:00 uur op SBS6 de samenvatting zien, ‘Ultiem geluk of complete chaos’. De eerste uitzendingen beloven veel goeds, de champagne vloeit rijkelijk na weer een avond met goede kijkcijfers.
 
Even terug in de tijd, SBS start 2 december 2013 met promo’s om de Nederlandse kijker op te roepen om vanaf 6 januari Utopia te gaan kijken. Tot nu toe waren dit 686 promo’s en daarmee zijn bijna 1.100 GRP’s ingezet op de doelgroep 20-54 jaar. Meer dan een flinke promotiecampagne! 
 
En zo stemde maandag 6 januari maar liefst 800.00 kijkers van 20-54 jaar af op Utopia, gedurende het programma zappen er nog ruim 365.000 mensen van Nederland1 en RTl4 naar SBs6’s Utopia. Gedurende het programma schakelen er bijna 230.-000 kijkers terug naar RTL4 voor Goede Tijden, Slechte Tijden. Ondanks dat hebben gemiddeld 805.000 Nederlands tussen 20-54 jaar de eerste aflevering gezien. 
 
Als we het profiel van Utopia er bij pakken dan zien we dat het grootste gedeelte van de kijkers tussen de 20 en 54 jaar is. Vooral de vrouwen binnen deze doelgroep stemmen om 19:30 uur op SBS6 af. 
 
John de Mol geeft aan dat Utopia een succes is als het marktaandeel tenminste 10% is, tot nu toe is dat gemiddeld 22,3% (20-54 jaar). De grote vraag is natuurlijk of Utopia dit succes vast zal blijven houden, mijn verwachting is dat dit succes nog wel even aan zal houden. Zowel in Nederland als buiten onze landsgrenzen is Utopia erg populair. Het zal vast niet lang meer duren voordat meerdere landen hun eigen Utopia hebben. Gefeliciteerd John, cheers! 
 
Anita de Blanken RTV Director ZenithOptimedia

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.