Wie de bal kaatst…

05-03-2014 (08:30) - Kijkcijfers

Rebelse neefjes en één gewiekst nichtje, brainstormend aan de keukentafel. Deze wekelijks herhaalde openingssetting op NPO3, op de maandagavond doet veel denken aan KRO’s Keuringsdienst Van Waren. Desalniettemin houden deze lui zich niet bezig met huishoudjournalistiek. Nee, zij houden zich bezig met het bedenken van snode plannen om aanstaande tegenstanders met gelijke munt terug te betalen. RamBam! De makers van het VPRO programma proberen op ludieke, creatieve wijze onfrisse zaken en misstanden tegen het daglicht aan te houden. Net als in de eerder uitgezonden seizoenen weet men aardig wat externe publiciteit te genereren. Seizoen 1 en 2 haalde resp. 371.000 en 380.000 kijkers (doelgroep 6 jaar en ouder). Met deze gemiddelden in ogenschouw genomen doet de huidige reeks het ruim naar behoren.
 
De huidige reeks trapte af op 6 januari jl. met de ontmaskering van waarzeggers en helderzienden. De hilarische uitzending trok 486.000 belangstellenden (6 +). Malafide praktijken van incassobureaus werden aan de kaak gesteld in de uitzending van 20 januari. Het kijkje in de keuken van deze grensoverschrijdende ondernemingen genereerde 535.000 belangstellenden (6+). De aflevering ‘Babyboomers’ is tot nu toe de minst bekeken uitzending. Op 3 februari zagen ‘slechts’ 291.000 kijkers (6+) hoe de oproerkraaiers de aanval openden op de zeurende babyboomgeneratie. Wellicht iets te confronterend voor de VARA-leden? 
Hit manipulatie
Je eigen hit in de single top 100. Het kan! In de uitzending van 17 februari ging men op jacht naar een top tien notering in de Single top 100. Alhoewel het eigen ‘Bovenaan’ van de RamBammers na 600 downloads niet verder kwam dan plaats 119 lukte het in een tweede poging wél. Met dank aan de altijd ‘roodgemutste’ Harry Slinger. Ruim 555.000 kijkers (6+) zagen de Drukwerk legende met een remake van de klassieker ‘Je Loog Tegen Mij’ de hitlijst bestormen. Met een binnenkomer op nummer 32 welteverstaan. Het is je gegund Harry, ouwe! De rol van de platenmaatschappijen is dubieus te noemen. Schrijnender is de wetenschap dat een zichzelf integer en vertrouwelijk noemend instituut als het GFK -welke de hitlijst samenstelt op basis van verkopencijfers- af en toe een oogje dicht lijkt te knijpen. Onderzoeksbureau GFK sloot in januari jl. nog een tweejarig contract af met het SKO voor het rapporteren van online kijkgedrag naar programma’s van RTL, NPO en SBS. Voer voor een nieuwe uitzending jongens? 
 
In de achtervolging
Het spreekwoord; ‘met gelijke munt terug betalen’ kwam tot nog toe het allerbeste tot zijn recht in aflevering 8 en 9. De RamBammers hadden het in deze uitzendingen gemunt op Paparazzi fotograven Edwin Smulders, Dennis van Tellingen en Albert Verlinde. De afleveringen op 24 februari en 3 maart jl. werden door resp. 525.000 en 432.000 kijkers (6+) gezien. Na in eerste instantie laconiek gereageerd te hebben op de ‘nieuwe’ con collega’s droop het chagrijn uiteindelijk toch van de gezichten af na talloze confrontaties. Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten. RamBam!

Jeff Groot, RTV Planner, ZenithOptimedia Nederland
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.