Ziekenhuisserie voor avonturiers

09-08-2011 (10:03) - Kijkcijfers

Wie van het extreme houdt zal deze serie zeker aanspreken, wie van zwijmelseries houdt wat minder. De maandagavond van NET5 is namelijk weer een nieuwe ziekenhuisserie rijker. ‘Off the map’ van de makers van ‘Grey’s Anatomy’ en ‘Private Practice’ is te zien om 20.30 uur voorafgaand aan de eerder nieuw geïntroduceerde politieserie ‘Rookie Blue’. ‘Off the map’, een ziekenhuisserie in een nieuw jasje, deze speelt zich namelijk af in de rimboe van Zuid-Amerika.

De serie in een notendop
‘Off the map’ gaat over drie jonge Amerikaanse dokters die de westerse beschaving achter zich laten en onder bizarre omstandigheden mensen proberen te helpen. Het ziekenhuis in het dorp heeft te weinig medisch personeel en medische apparatuur. Voor het gemak spreken ze ook totaal geen woord Spaans waardoor de serie niet echt geloofwaardig overkomt. Toch weet de serie wel te boeien door extreme gebeurtenissen. Om een voorbeeld te noemen de eerste aflevering waarin bijvoorbeeld een reiziger zwaargewond in een hoogspanningskabel beland en bij gebrek aan donorbloed wordt er een infuus bij hem aangebracht die is gemaakt van een kokosnoot. Daarnaast krijgen de artsen te maken met medicijnmannen en bijgeloof wat normaal gesproken natuurlijk niet gebeurd in een Amerikaans ziekenhuis.

Niet te vergelijken met Grey’s Anatomy
De jungle is bij uitstek geschikt voor romances aangezien het broeierige klimaat zich hier prima voor leent. Toch draait de serie hier minder om dan bij Grey’s Anatomy wat dan meer een zoetsappige serie is waarbij je lekker kan weg zwijmelen. Karakters zoals bijvoorbeeld Patrick Demsey alias Mc. Dreamy maken de serie een succes. Ben Keeton, gespeeld door Martin Henderson moet de Mc. Dreamy van de jungle voorstellen. Misschien krijgen de karakters straks meer bekendheid naar mate de serie langer loopt. Qua kijkcijfers is “Off the Map” ook niet te vergelijken met Grey’s Anatomy. Het laatste seizoen (7) uitgezonden op NET5 van maart t/m mei, scoorde gemiddeld 11,1% in de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. Dit komt neer op zo’n 166.000 personen

Kijkcijfers
De eerste aflevering op 11 juli liet een gemiddelde kijkdichtheid zien van 7,2% in de doelgroep Vrouwen 20-34 jaar. De cijfers zakten helaas wat in bij de tweede aflevering maar gezien het feit dat het vakantietijd is gedurende de uitzendingen, valt het nog mee. Gemiddeld over vijf afleveringen scoort de serie nog steeds 4,8% kijkdichtheid in de doelgroep vrouwen 20-34 jaar. Dit komt neer op zo’n 72.000 personen.

Te vroege introductie
Het is echter jammer dat de serie pas in de zomer geïntroduceerd is. Had dit op een later tijdstip plaatsgevonden, bijvoorbeeld in september, dan hadden de kijkcijfers misschien ook op een hoger niveau gelegen. Naar mijn inziens een gemiste kans voor NET5. Misschien heeft seizoen 2 meer succes qua kijkcijfers.

Wendy van Dijk, RTV Planner/RTV Operations Manager, ZenithOptimedia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.