Zoete wraak van Net5?

26-06-2013 (08:35) - Kijkcijfers

Ingewikkelde complotten, uitgedachte acties, lastige theorieën en een flinke dosis schijnheiligheid zijn de ingrediënten voor Revenge. Typische een serie die dus heel goed past op de maandagavond van Net5. 
 
De serie draait om het personage Emily Thorne. Zij wil wraak nemen op de familie Grayson. Die haar vader hebben laten opdraaien voor een vliegtuigramp. Nadat ze hem in de gevangenis hebben laten opsluiten, hebben ze hem laten vermoorden toen Emily nog een klein meisje was. In werkelijkheid is de familie Grayson zelf verantwoordelijk geweest voor de vliegtuigramp en is het de wraak van Conrad Grayson, omdat zijn vrouw, Victoria, een affaire had met de vader van Emily. 
 
Dubbele afleveringen
Seizoen 1 werd uitgezonden op Net5 met dubbele afleveringen. Door twee afleveringen achter elkaar te plaatsen hoopt de zender de kijkers langer op een avond aan zich te binden. En dat bleek te lukken:  Op de doelgroep Vrouwen 20-54 jaar was de gemiddelde kijkdichtheid 3,9%. In absolute aantallen zijn dat bijna 160.000 vrouwen. De serie had een gemiddeld marktaandeel van 8,3% op de doelgroep vrouwen 20-54 jaar. En was bovengemiddeld selectief met een gemiddelde selectiviteit van 187. Jongere vrouwen keken gemiddeld iets minder. De gemiddelde kijkdichtheid was op de de doelgroepen vrouwen 20-49 jaar en vrouwen 20-34 jaar respectievelijk 3,6% en 3,3%.
 
Het eerste seizoen van Revenge is van maart tot en juni ’s avonds laat herhaald op Net5. De gemiddelde kijkdichtheid op de doelgroep 20-54 jaar was toen 0,8%. Niet echt heel succesvol, maar het zorgt wel voor een kwalitatief Umfeld voor adverteerders op Net5.
 
Seizoen 1 eindigde met een spannende cliffhanger waarbij Emily er onder andere achter komt dat haar moeder, waarvan ze dacht dat ze overleven was, nog leeft. Rede genoeg dus om ook seizoen 2 te volgen. 

Nog meer seizoenen
Het tweede seizoen is maandag 10 juni van start gegaan op Net5. Revenge is nu twee keer uitgezonden en had een gemiddelde kijkdichtheid van 2,9% op de doelgroep vrouwen 20-54 jaar. Dit is iets lager dan de gemiddelde kijkdichtheid van het eerste seizoen. Ook lagen het marktaandeel (6,8%) en de selectiviteit (167) iets lager. Ook bij het nieuwe seizoen wordt er door de jongere vrouwen iets minder gekeken. De doelgroep 20-49 jaar had een gemiddelde kijkdichtheid van 2,4% en de doelgroep 20-34 jaar 2,2%.
 
Zelf ben ik verslaafd aan de serie en heb ik het eerste seizoen achter elkaar gekeken. Klusje waar ik 15 uur zoet mee was, maar op 10 juni wel klaar was voor seizoen 2. Nu zit ik de komende weken op maandagavond aan de buis gekluisterd en verheug ik me al op het derde seizoen wat nog komt.
 

Tamara Amatsahip, RTV Planner, ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.