AH en Heineken zijn al WK-winnaars

10-07-2014 (07:43) - Marketing

Uit de sociale media-analyse van Mediaxplain* blijkt dat vooral merken met WK-inhakers komen bovendrijven als het gaat om de hoeveelheid berichten op de sociale media. 
 
Voor Heineken, dat bijvoorbeeld elf grappenmakers als #twelftal (Twitter-elftal) bij elkaar bracht om al tijdens de wedstrijd in te haken, blijken alle investeringen niet voor niets te zijn geweest. 
 
Veruit de meeste berichten met daarin een biermerk en een (of meerdere hashtags) gaan over Heineken. Van de biermerken volgt Jupiler op twee en Bavaria op drie. Budweiser, de officiële FIFA-biersponsor scoort in Nederland, met slechts 17 merkmentions in berichten waarin de officiële hashtags zijn gebruikt, de minste aandacht van de biermerken.  
        
Als het gaat om merkmentions op sociale media in berichten met officiële hashtags zijn de verschillen bij supermarkten minder groot. Van juichpak tot oranje hamster: dit jaar zijn alle grote supermarktketens met WK-inhakers vertegenwoordigd. 
 
Tot op heden zijn de meeste sociale berichten voor Albert Heijn. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat een deel van de berichten over de Zaanse grootgrutter een negatief sentiment behelst. Dit in verband met de mogelijk gevaarlijke Hup Holland Hamsters. 
 

Jumbo (2) en Plus (3) zijn nagenoeg vergelijkbaar in aanwezigheid. Het verschil met de top 3 en de overige supermarkten is groot. C1000, die inhaakt met de vaste acteurs Cas Jansen en Jack Wouterse in een leeuwenpak, staat in deze ranking op 4. Aldi, Dirk, Coop en Lidl worden in het kader van het WK nagenoeg niet genoemd in de op sociale media geplaatste berichten met WK-hashtags. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch