De Flex-shopper komt op

04-03-2015 (07:25) - Marketing

Uit het onderzoek 'UPS Pulse of the online shopper´blijkt dat de opkomst van een nieuw type shopper: ‘de Flex-shopper’. Deze mediawijze shoppers zijn extreem veeleisend en shoppen bijna overal, zowel via online als offline kanalen.

Ze switchen constant tussen de verschillende kanalen en apparaten om zo een volledig overzicht te krijgen van het aanbod van retailers of om het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dit daagt retailers, die hun klanten willen vasthouden en zichzelf willen onderscheiden, uit om een bijna perfecte winkelervaring aanbieden op alle kanalen.

Desktops en laptops zijn nog steeds de populairste apparaten om online aankopen mee te doen, maar in de toekomst zullen smartphones en tablets een groter deel van de webshopbezoeken voor hun rekening nemen.

Consumenten gebruiken hun mobiel niet alleen als ze online shoppen vanuit huis, maar in alle fasen van het aankoopproces. Bijna de helft (47%) van de Nederlandse shoppers gebruikt zijn smartphone als ze in een winkel zijn.

De meesten geven aan dit te doen om alle mogelijkheden van winkelen te benutten en om beter geïnformeerd te zijn. Een op de vier (26%) vergelijkt prijzen op hun mobiele apparaat terwijl zij in de winkel zijn en 15% gebruikt hun mobiel om productinformatie te lezen. Voor hen is de winkelervaring niet beperkt tot wat zij daar zien, horen en voelen: het is ook een online ervaring.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch