Google meest invloedrijke merk

09-04-2015 (07:37) - Marketing

Marktonderzoeksbureau Ipsos heeft onderzoek gedaan naar wat volgens Nederlanders de meest invloedrijke merken van 2014 waren. De top 5 bestaat van hoog naar lager uit Google, Facebook, Samsung, Microsoft en Albert Heijn.
 
Net als vorig jaar wordt Albert Heijn als het meest invloedrijke retailmerk gezien. Volgens veel Nederlanders begrijpt Albert Heijn de behoefte van de consument en heeft het bedrijf de manier waarop mensen boodschappen doen veranderd. Binnen de categorie retailers eindigt Kruidvat op een derde plaats en heeft daarmee Jumbo (4) en Hema (5) ingehaald. 
 
Nederlanders beschouwen Samsung als meer ‘invloedrijk’ dan Apple. Hoewel beide merken hoog scoren op ‘leading edge’ wordt Samsung vaker dan Apple gezien als het meest ‘aanwezige’ merk. Over Samsung wordt vaker beweerd dat het ‘veel adverteert’, dat het ‘overal te zien is’ en ‘dat de meeste vrienden en familieleden het gebruiken’.
 

De Most Influential Brands studie is in november 2014 in 20 landen uitgevoerd, waaronder in Nederland. In totaal zijn er meer dan 33.000 interviews wereldwijd en in Nederland 1.100 interviews online uitgevoerd onder een representatieve sample. 


Bureaus

Media

Economisch