Hollanders immuun voor sponsoring-effecten

13-07-2012 (08:32) - Marketing

Het wereldwijde onderzoek ‘MindReader’ van mediabureau Mindshare onder 35.000 consumenten in 36 landen levert een schat aan data voor adverteerders met betrekking tot mensen, merken en media. Een speciale sectie is in de nieuwste editie gereserveerd voor de Olympische Spelen in Londen. Hoe ziet de consument de sponsoring van de Spelen? Is het toernooi te commercieel? En hoe uniform staan mensen over de hele wereld hier eigenlijk tegenover? MindReader heeft de antwoorden.
 
Voor niks gaat de zon op en dat geldt zeker voor de Olympische Spelen. Er zijn astronomische bedragen gemoeid met de organisatie en faciliteiten die nodig zijn voor een evenement van deze orde. Gelukkig staat een heel bataljon sponsors garant voor de benodigde cashflow om het spektakel mogelijk te maken. Maar hoe zien de kijkers dat eigenlijk? Is er overal ter wereld begrip voor het feit dat er zonder sponsors geen Spelen zouden zijn? De meningen zijn verdeeld. In Nederland is 65% van de bevolking zich ervan bewust dat sponsoren nodig zijn om de Spelen mogelijk te maken. Het grootst is het begrip voor deze noodzaak in Colombia, de Filipijnen, Venezuela, Mexico en Zuid-Afrika, met meer dan 75%. In Zweden, Zuid-Korea, Hong Kong en Denemarken kan minder dan de helft van de bevolking zich erin vinden dat sponsoring onontbeerlijk is.
 
Toch zijn het niet deze landen waarin men zich ergert aan de hoeveelheid reclame en bedrijfslogo’s tijdens de Spelen. Alleen in Australië, Frankrijk en India ligt de irritatie hoog, en dan nog altijd onder de 50%. De Spelen zo toegewijde Chinezen zijn het meest tolerant: van deze ruim 1 miljard kijkers vindt ‘slechts’ 15% de hoeveelheid reclame vervelend. 10% van de Chinezen geeft zelfs ruiterlijk toe dat zij een beter gevoel krijgen bij een merk als het de Spelen sponsort. Hierin staan ze niet alleen. Ook in Turkije, Indonesië, Peru en de Filipijnen draagt zichtbaarheid rond de Olympische Spelen positief bij aan het gevoel bij een merk.

Reacties

Hoe zit dat dan met het WK of EK voetbal? Tijdens de Spelen zijn er rond de sportvelden en stadions helemaal geen commerciele uitingen toegestaan. De irritatie kan dus alleen ontstaan door uitingen buiten de stadions (RTV commercials, print en web). Dit in tegenstelling tot de "in game" uitingen op de boarding bij een EK of WK voetbal
Arjen de Ruyter @ 13-07-2012 09:36 uur

Bureaus

Media

Economisch