Maatschappelijke issues activeren consumenten

14-03-2013 (08:25) - Marketing

Bedrijven leveren steeds vaker een actieve bijdrage aan maatschappelijke issues. Activate&Co deed in samenwerking met Trendbox deden onderzoek of actief omarmen van een maatschappelijk onderwerp door bedrijven werkt om consumenten aan te zetten tot deelname. 
 
Conclusie: consumenten oordelen zeer positief op activatie campagnes die vaak op een toegankelijke manier een bijdrage geven een maatschappelijk onderwerp. Dat geldt voor alle 6 de maatschappelijke onderwerpen die onderzocht werden. Milieu en cultuur zijn de toppers, eerlijkheid over herkomst scoort het minst als maatschappelijk issue.
 
Activaties die aandacht geven aan het milieu zijn veruit het bekendst en kennen ook de hoogste deelname bereidheid. Vaak is het aanbod simpel maar aantrekkelijk zoals een beloning bij inruil/recycling of aantrekkelijk aanbod op een groen product dat een brede groep aanspreekt. Support van cultuur doet het ook goed bij de consument. 
 
Goede doelen hebben al langer ontdekt dat gezamenlijke acties zeer effectief kunnen zijn qua bekendheid en deelname. De consument staat daar zeker voor open blijkt uit de hoge deelname bereidheid. 
 

Acties inhakend op liefde voor de lokale club of school zijn er nog steeds beperkt maar scoren bij de consument ook hoog qua deelname bereidheid. Maatschappelijke issues die gezondheid ondersteunen (zoals Becel stappenteller, Menzis) en openheid over herkomst (zoals Fair trade week, open boerderijdag) scoren positief bij de consument maar minder dan de eerder genoemde onderwerpen. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch