Musea moeten digitaler

25-08-2014 (07:55) - Marketing

Bezuinigingen en een veranderend speelveld dwingen musea hun bedrijfsmodellen aan te scherpen. Door het digitale kanaal op een slimme en effectieve manier in te zetten, kunnen zij bezoekersaantallen en hiermee eigen inkomsten vergroten, aldus ABN AMRO.
 
Het inzetten van digitalisering is echter niet langer een vrijblijvende keuze, maar noodzakelijk om te kunnen aansluiten op de veranderende behoeften van de consument. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Een digitale agenda voor meer bezoekers en eigen inkomsten’.
 
In 2012 ging ruim 850 miljoen euro om in de Nederlandse musea. Hiervan kwam 325 miljoen op het conto van musea en was ruim 500 miljoen afkomstig van subsidies. Deze subsidies zijn echter niet langer vanzelfsprekend. 
 

ABN AMRO verwacht dat vooral subsidies van gemeenten onder druk blijven staan. Daarentegen is er wel sprake van een stijging van het aantal museumbezoeken. In 2013 trokken zij ruim 9,7 miljoen bezoekers. Dat is 1,7 miljoen meer dan een jaar eerder en dat komt overeen met een stijging van 21 procent. Deze stijging wordt onder meer veroorzaakt door de recente heropeningen van het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam.  


ABN AMRO

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch