Philips, Sony, Samsung en AH wekken meeste vertrouwen

07-10-2014 (07:56) - Marketing

Philips, Samsung, Albert Heijn en Sony scoren hoogste vertrouwen onder Nederlandse consumenten.
Consumenten hebben aangegeven waarom zij precies voor een merk kiezen. Ervaring (77%) is daar de belangrijkste van, gevolgd door kwaliteit, gewoonte en reputatie. Een groot deel van de Nederlanders vindt zichzelf een merkbewuste consument die in het algemeen vooral let op prijs, kwaliteit, kortingen en gebruiksgemak. 
 
Audiovisuele- en supermarktmerken genieten het meeste consumentenvertrouwen, bij financiële dienstverleners is dat nog laag. Ook technische merken en automerken scoren bovengemiddeld veel vertrouwen.
 
Philips (10%), Samsung (10%), Albert Heijn (8%) en Sony (8 %) worden spontaan het meest genoemd als merken die men kan vertrouwen. Ook automerken scoren hoog. 
 
Nederlanders zijn het meest loyaal aan merken van financiële dienstverleners, aanbieders van mobiele telefonie, supermarkten en makers van audiovisuele apparatuur. De ontrouw aan merken wordt veroorzaakt door slechte kwaliteit, slechte reputatie en maatschappelijk onverantwoord handelen.
 
Bovenstaande blijkt uit het onderzoek ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van vakmedium MarketingTribune, uitgevoerd met marktonderzoekbureau Ruigrok | NetPanel.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch