‘Relatie met merk eenrichtingsverkeer’

20-11-2014 (07:50) - Marketing

Edelman heeft de lokale Brandshare-resultaten gepresenteerd. Met dit wereldwijde onderzoek wil Edelman inzichten bieden in de continu veranderende relatie tussen merken en consumenten. 
 
Dit jaar is de studie voor het eerst in Nederland afgenomen en uit de resultaten blijkt dat 78 procent van de consumenten de relaties met merken als eenrichtingsverkeer beschouwen. 
 
Ook gaat 74 procent ervanuit dat merken enkel uit eigenbelang contact met hen maken en dat terwijl maar liefst 91 procent juist waardevolle verbintenissen wil aangaan met merken. Slechts 12 procent vindt dat merken dit momenteel goed doen.
 
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat alleen het merk voordeel geniet van de mens-merkverbintenis. Consumenten delen content van het merk op sociale media, laten persoonlijke informatie achter, doen aankopen en bevelen producten aan, maar krijgen daar weinig voor terug. 
 
Het feit dat mensen meer betrokken willen zijn bij merken - dat merken meer delen - toont aan dat er een groot gat bestaat tussen de wens en werkelijkheid. Dit is vooral zichtbaar bij gedragingen als ‘snel reageren op vragen of klachten van de consument’, ‘openlijk communiceren over hoe en waar producten gemaakt worden’ en ‘tonen van visie’.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch