Steeds grotere budgetten voor social media-advertising

31-07-2014 (08:00) - Marketing

Ruim 80% van de grote adverteerders is actief met social media-advertising. De budgetten zijn snel gestegen en 19% besteedt meer dan 100.000 euro. 
 
In 2014 staat nog slechts 17% van de ondervraagde bedrijven langs de kant als het gaat om social media advertising. In 2012 was dit nog 44%, zo blijkt uit het jaarlijkse Social Media Advertising onderzoek dat PauwR voor het 3e jaar op rij heeft uitgevoerd onder de top 500 adverteerders van Nederland.
 
Pieter Voogt, managing partner van PauwR: ‘Facebook en YouTube blijven onder de grote adverteerders de populairste advertentiekanalen. Twitter heeft een inhaalslag gemaakt onder invloed van hun activiteiten in Nederland en is zelfs iets populairder geworden dan LinkedIn. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat LinkedIn vooral aantrekkelijk is voor B2B bedrijven. De meerderheid van de ondervraagde adverteerders richt zich vooral op consumenten.’
 
Ondanks een kleine daling blijft bereik/branding met 89% één van de belangrijkste redenen om te adverteren op social media. Daarnaast is leadgeneratie via social media een stuk belangrijker geworden voor adverteerders.
 
Opmerkelijk is dat budgetten van meer dan een ton explosief zijn toegenomen. Waar in 2013 nog 7% van de ondervraagde bedrijven een budget had van meer dan één ton, is dat in 2014 gestegen tot 19%. 
 

 


Bureaus

Media

Economisch