Valentijnsdag in cijfers

16-02-2015 (07:38) - Marketing

De commercie rondom Valentijnsdag begon in de Verenigde Staten en is in Nederland sinds de jaren ’90 gegroeid in populariteit; tegenwoordig maken parfumerieën, cadeau- en bloemenwinkels daar goed gebruik van door de winkelaankleding en het productaanbod op Valentijnsdag af te stemmen. 
 
Opvallend is dat ondanks een ruim aanbod aan speciale Valentijnsartikelen, de ‘ouderwetse’ Valentijnskaart het nog steeds het beste doet. 77% van de Nederlanders die iets aan Valentijnsdag doen, stuurde een kaart. Gevolgd door cadeautjes (38%), bloemen (35%) en chocolade (23%), weet onderzoeksbureau Ipsos.
 

In 2015 heeft 28 procent van de Nederlanders iets gedaan aan Valentijnsdag en was men bereid 55 euro uit te geven, zo’n 8 euro meer dan men in 2014. Slechts 9 procent van de Nederlanders voelde zich wel een beetje verplicht mee te doen aan Valentijnsdag, opvallend is dat mannen dit vaker zo voelden dan vrouwen. 


Bureaus

Media

Economisch