Waar DE niet aan heeft gedacht

15-09-2014 (00:00) - Marketing

Makers van instant-koffie krijgen de kans om van hun afvalproduct koffiedik biobrandstof en bio-pellets te maken. De jonge Brit Arthur Kay krijgt van de Green Challenge een half miljoen euro mee om dit businessplan te realiseren.

In duurzaamheidsland is bekend dat je op koffiedik paddenstoelen kunt laten groeien. Op deze manier bouwde restaurantketen LaPlace als eerste een circulair systeem op, door eerst het afval te leveren en de gekweekte paddenstoelen ook weer terug te nemen. Maar bij het businessplan van de 23-jarige Arthur Kay vergeleken is het ineens een kleinschalig initiatief geworden.

De architect werkte bij een coffeecorner en zag hoe inefficiënt het ophalen van al die kleine afvalstromen van koffiedik was. De briljante eenvoud van zijn idee schuilt er in dat hij op wereldwijd opererende concerns afstapte, die zelf koffiebonen verwerkten tot instant koffie: de korrels waar je alleen heet water op hoeft te gooien. Spelers op dit gebied zijn onder andere Nestlé en Kraft. ‘Maar ook jullie eigen Douwe Egberts’, aldus de prijswinnaar van de jaarlijkse groene prijs van de Postcode Loterij, de Green Challenge.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch