7UP op retro-tour

07-07-2015 (13:08) - Marketing

13.10 uur Verpakkingen in een retro-jasje stoppen lijkt een trend. Vorige week deed Grolsch het en nu is frisdrank-icoon 7UP tijdelijk in een ouderwetse verpakking verkrijgbaar. 
 
Meer dan 85 jaar na het verschijnen van het allereerste flesje 7UP, komt 's werelds beroemdste 'lemon, lime & bubbles'-frisdrank deze zomer met een beperkte oplage vintage-flesjes en -blikjes. De iconische designs bestrijken zes decennia: van 1930 tot en met 1990.
 
Als je al die ontwerpen zo op een rijtje ziet, valt meteen op dat logo en artwork van 7UP door de jaren heen met regelmaat rigoureuze veranderingen hebben doorgemaakt.  Doel was daarbij telkens om aan te sluiten bij de tijdgeest van dat moment. Dat leverde iconische ontwerpen op zoals het 'flowerpower'-design in de jaren 70 en het discoachtige 'stippendesign'  in de jaren 80.
 
En velen herinneren zich vast ook nog wel het karakter Fido Dido, dat vanaf begin jaren 90 een plekje veroverde op de blikjes en flessen van 7UP. Fido Dido (met zijn lijfspreuk 'It's cool to be clear') werd zó populair, dat hij een eigen tijdschrift, ijsje en zelfs een videogame kreeg.

Bureaus

Media

Economisch