Amsterdam verleidelijkste merk

27-05-2016 (13:49) - Marketing

Uit het onderzoek ‘De Brandscan’ van onderzoeksbureau Totta Research is de stad Amsterdam als verleidelijkste merk uit de bus gekomen. Dit is het tweede jaar op rij dat het bureau de merkverleiding van 100 merken in kaart brengt.


Dit is het tweede jaar op rij dat het bureau de merkverleiding van 100 merken in kaart brengt. De onthulling van de top 100 vond plaats in Artis in Amsterdam en stond helemaal in het teken van merkverleiding. Sprekers op deze avond waren onder andere Boukje Taphoorn van YouTube en Paul Hek van NOS.

7500 consumenten
De Brandscan heeft eind 2015 de merkverleiding van 100 merken onder 7500 consumenten getoetst. Het onderzoek maakt gebruik van het 23plusone-model. Dit model omvat de 24 universele menselijke drijfveren. Dit zijn onze grotendeels onbewuste en emotionele behoeften, motivaties en belangen als veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is al deze drijfveren aan te spreken, hoe sterker het gevoel bij het merk en hoe verleidelijker het merk is.
 
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat Amsterdam de 24 drijfveren het sterkst aanspreekt en staat daarmee met stip op de eerste plaats. Gevoelens als ontdekken, trots, individueel, creatief, luxe, plezier en vrijheid worden het sterkst ervaren. De stad roept zodoende veel en uiteenlopende gevoelens op, wat Amsterdam erg interessant en verleidelijk maakt.
 
 
minder verleidelijk
Andere verleidelijke merken die tot de top 5 behoren zijn: RTL4, Tesla, Apple en YouTube. Interessante dalingen ten opzichte van vorig jaar zijn Hema en Google. Vorig jaar stond Google nog op de eerste plaats, dit jaar is het merk gezakt naar de twaalfde plek. Opvallend is ook de plek van Hema. Hema bemachtigde vorig jaar de tweede plaats, maar is dit jaar gezakt naar de vijftiende plaats.
 
Bekijk hier de volledige ranking van de ‘Top 100 meest verleidelijke merken’.
 
 

 


Bureaus

Media

Economisch