Biermerken kunnen duurzamer, Gulpener winnaar

20-10-2016 (11:19) - Marketing

Rank a Brand deed onderzoek naar de duurzaamheid van biermerken. De merkenvergelijker kwam tot de conclusie dat er nog veel winst te behalen valt, hoewel het al wel de goede kant op gaat. Gulpener werd net als vorig jaar beoordeeld als meest duurzame biermerk.

Toch moet ook Gulpener nog aan de bak, als het aan Rank a Brand ligt. Het biermerk kreeg dit jaar het C-label, het twee na hoogste label, terwijl het vorig jaar nog beoordeeld werd met een B-label. Vooral op het gebied van watergebruik en duidelijke informatie over de uitstoot van broeikasgassen als CO2 en methaan zijn er nog stappen te maken bij Gulpener. In totaal kregen elf biermerken het C-label, wat volgens Rank a Brand betekent dat geen enkel merk een duidelijke voldoende scoort.  
 
vooruitgang
Als het aankomt op de relatieve uitstoot van broeikasgassen, is Brand topscorer met minder dan 5,5 kg CO2e per liter bier. Ook de andere C-label merken laten behoorlijke prestaties zien wat betreft het rapporteren en terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen. Over het watergebruik wordt voldoende gerapporteerd en op dit vlak presteren de merken goed. Ook zijn de merken bezig met het verminderen van de milieu-impact van verpakkingen en afval. Het meeste terrein valt duidelijk te winnen met het gebruik van duurzamere ingrediënten. Geen van de merken, behalve Gulpener, haalt hierop een hoge score.
 
underachievers 
Zes merken werden gewaardeerd met een D-label: Warsteiner, Alfa, Guinness, Bitburger, Palm en Grolsch. Deze merken hebben wel al laten zien duurzaamheid mee te nemen in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren. Bij merken als Bavaria, Duvel en Leeuw Bier is er flink wat werk aan de winkel. Zij kregen een E-label. 
 
Bekijk het hele onderzoek hier
 

Bureaus

Media

Economisch