Duurzaamheid telt niet voor webshops
21-04-2016 (11:05) - Marketing
Webshops in binnen- en buitenland nemen duurzaamheid en arbeidsomstandigheden weinig serieus, zo blijkt uit onderzoek van Rank a Brand. 12 van de 20 beoordeelde webshops voldoen aan geen enkele van de 42 criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden.
18 webshops krijgen het laagste E-label van Rank a Brand. Deze score wordt uitgedeeld wanneer een merk geen concreet beleid bekend maakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lagelonenlanden. Rank a Brand adviseert consumenten om niet bij deze merken te kopen.
uitzonderingen die de regel bevestigen
Alleen Otto en bol.com doen het iets beter. Otto haalt net een C-label door getroffen maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen en het uitbreiden van het assortiment aan duurzame en eerlijke producten. Bol.com scoort een D-label door het halen van de eerste mijlpalen bij het terugdringen van CO2-uitstoot en retourzendingen, Ook maakt bol gebruik van verantwoord verpakkingsmateriaal. De twee webshops zijn spaarzame uitzonderingen op de regel dat webshops zich niet bezighouden met duurzaamheid en het klimaat.