Duurzaamheid telt niet voor webshops

21-04-2016 (11:05) - Marketing

Webshops in binnen- en buitenland nemen duurzaamheid en arbeidsomstandigheden weinig serieus, zo blijkt uit onderzoek van Rank a Brand. 12 van de 20 beoordeelde webshops voldoen aan geen enkele van de 42 criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. 
 
18 webshops krijgen het laagste E-label van Rank a Brand. Deze score wordt uitgedeeld wanneer een merk geen concreet beleid bekend maakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lagelonenlanden. Rank a Brand adviseert consumenten om niet bij deze merken te kopen.
 
uitzonderingen die de regel bevestigen
Alleen Otto en bol.com doen het iets beter. Otto haalt net een C-label door getroffen maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen en het uitbreiden van het assortiment aan duurzame en eerlijke producten. Bol.com scoort een D-label door het halen van de eerste mijlpalen bij het terugdringen van CO2-uitstoot en retourzendingen, Ook maakt bol gebruik van verantwoord verpakkingsmateriaal. De twee webshops zijn spaarzame uitzonderingen op de regel dat webshops zich niet bezighouden met duurzaamheid en het klimaat. 
 

Bureaus

Media

Economisch