Econocom trendbericht 2016: digitale transformatie

01-12-2015 (11:33) - Marketing

Yann Toutant, general manager van Econocom Nederland, signaleert een viertal trends: het Internet of Things is geen trend meer, maar een gegeven, de digitale transformatie krijgt een gezicht in de vorm van de CDO, we bewegen van 'customer intimacy' naar 'customer obsessed' en het bezit van activa behoort binnen afzienbare tijd tot het verleden.

Trends voor 2016 voorspellen lijkt een trend te worden. Na het bericht over Hyperlocale campagnes en de Menselijke waardigheid ziet general manager Yann Toutant van Econocom Nederland vooral digitale transformatie als trend. 
 
Onder de digitale transformatie verstaan we het digitaliseren van zakelijke processen, voornamelijk door automatisering. Er komen steeds meer e-platforms die de digitalisering versnellen voor alle facetten van de bedrijfsvoering. 
 
technologische revolutie 
Zowel voor interne processen als voor de klantprocessen en de communicatie met leveranciers. Bedrijven verzamelen op al deze vlakken steeds meer data en zijn steeds beter in staat om deze data zo te analyseren en organiseren dat er concurrentievoordeel mee kan worden behaald. Deze technologische revolutie heeft niet voor iedereen positieve gevolgen, maar is niet meer te stoppen.

'Zoals de industriële revolutie een bedreiging vormde voor fabriekswerkers, zo vormt de digitale transformatie een bedreiging voor kantoorwerkers,' stelt Toutant. 'Werkzaamheden die tot voor kort door een ondersteunende medewerker werden uitgevoerd, worden steeds vaker gedigitaliseerd'.
 
digitalisering van de klantervaring
Een ander aspect van de digitale transformatie is het optimaliseren van de klantervaring aan beide kanten van de scheidslijn. Bedrijven moeten steeds meer rekenschap afleggen als het op de ervaring van de eindgebruiker aankomt.

Waar voorheen de digitalisering vooral zaak was voor interne bedrijfsprocessen, is het nu belangrijk dat bedrijven hun eindgebruiker een digitale ervaring bieden.

In de hotelkamer verwacht de gast tegenwoordig devices om de eigen smartphone of tablet aan te sluiten op de televisie. Om onderscheidend te zijn van de concurrent is het als hotel misschien wel slim een smart mirror (inclusief weersbericht en selfie-mogelijkheid) op te hangen in de kamers.
Ook aan de kant van de consument is er bij allerhande bedrijven sprake van digitalisering, nu meer dan ooit.

einde van het bezit
In het kielzog van de digitale transformatie, zagen we het afgelopen jaar meer en meer cloudgebaseerde oplossingen, waarbij alles als dienst wordt aangeboden, zelfs complete infrastructuren.

Een onomkeerbaar proces volgens Toutant, dat de vraag oproept wie het eigendom van de activa gaat opeisen in de nabije toekomst. 
 
In 2016 is er volgens Toutant een flinke toename van bedrijven die over hun digitale strategie communiceren. Het wordt namelijk steeds belangrijker om te laten horen dat je een digitaal bedrijf bent. 
 

 


Bureaus

Media

Economisch