Ekoplaza start campagne voor behoud Biologische teelt met bloot-actie

12-05-2017 (09:00) - Marketing

Omdat steeds meer supermarkten biologische producten tegen budgetprijzen aanbieden dreigt de biologische sector in dezelfde reguliere systeemfout te vallen waarin de laagste prijs telt en niet de kwaliteit. Biologische supermarktketen Ekoplaza is een campagne begonnen om consumenten hierop te attenderen en aandacht te vragen voor behoud van de kwaliteit en een eerlijke prijs voor biologische producten.

LKKRDR 

De campagne LKKRDR ging woensdagmiddag 10 mei van start met een ludieke actie in het Vondelpark en omgeving in Amsterdam, waarbij modellen met blote billen en enkel jurkjes en een schort gemaakt van groenteblad producten van Ekoplaza uitdeelden. De guerrilla-actie hoort bij het motto: LKKRDR. Dat staat voor LKKRDR voor je gevoel, LKKRDR in je vel én LKKRDR van smaak. Puur natuur.

groei
De consumptie van biologische voeding groeide in de afgelopen vijftien jaar continu. Zo groeide de biologische omzet in 2015 met 11,5 procent naar 1,3 miljard euro. Die groei zette in het eerste half jaar van 2016 door, becijferde Bionext. De verkoop van biologische producten in supermarkten groeide zelfs met 18,5 procent.

scheiding
Volgens Ekoplaza worden biologische producten soms aangeboden voor een prijs waar telers niet mee uit kunnen komen. Zo ontstaat een scheiding tussen kwaliteits- en budget bioproducten. Grote supermarkten die biologische producten tegen een zo laag mogelijke prijs aanbieden halen hun winstmarge op gangbare producten, zoals de plofkip of de vervuilende basmatirijst. Totdat ze ook de prijs bij biologische telers gaan drukken. Dat zorgt voor verschraling op allerlei niveaus. Boeren moeten steeds groter worden willen ze overleven. Telers kijken hoe ze met zoveel mogelijk toegestane middelen een grotere oogst krijgen.

goede prijs betalen
Die lage prijs zorgt voor allerlei problemen. Ekoplaza wil zijn leveranciers en telers wel een goede prijs betalen en zijn klanten laten zien dat ze verantwoordelijkheid neemt als het gaat om kwaliteit, de impact op het milieu, de herkomst en gezondheidsaspecten voor de mens. ,,Onze boeren zoeken juist de bovenkant van bio op. Ze praten niet over ‘hoe kunnen we het volgend jaar goedkoper doen’, maar vragen zich af ‘hoe kunnen we het volgend jaar beter doen’. Twee heel verschillende vragen, waarbij wij als winkelketen die laatste stimuleren,” zegt Erik-Jan van den Brink, die de keten samen met Erik Does oprichtte. ,,Het vrije marktsysteem is niet makkelijk te kantelen. Het moet dus vanuit de bewustwording van de consument komen. Die bepaalt waar de euro naartoe gaat.”

 


Bureaus

Media

Economisch