Grapedistrict ontwikkelt algoritme voor persoonlijker wijnadvies

24-05-2017 (11:11) - Marketing

Tien jaar na oprichting vernieuwt wijnpionier Grapedistrict opnieuw. Het merk evolueert waarmee iedereen – van wijnleek tot hobbyvinoloog – nog makkelijker de perfecte wijn moet kunnen vinden.


smaaktest
Naast een restyling van de winkel, ontwikkelde Grapedistrict een unieke smaaktest voor nieuwe klanten, een verbeterde app, en een algoritme om gepersonaliseerde wijnsuggesties te geven op basis van reviews en eerdere aankopen. 


betere matches
‘Tien jaar geleden wilde Grapedistrict wijn kopen makkelijker maken door ons assortiment niet op regio, maar op smaakprofiel in te delen. Na tien jaar gaan we een stap verder. Van ‘Drink Different’ naar ‘Echte Smaak is Persoonlijk’. Met onze smaakprofielen en de nieuwe app moet iedereen steeds nieuwe wijnen kunnen ontdekken. We willen steeds betere matches maken tussen wijn, wijndrinker en wijnmoment. Want niets is zo persoonlijk als smaak.’ - Freek Padberg, medeoprichter Grapedistrict 



persoonlijk contact

Wijn is bij uitstek een product om te proeven, zien en ruiken voor de aankoop. Grapedistrict gelooft daarom in het persoonlijke contact van een offline winkel voor het beste wijnadvies. Het kundige personeel en de indeling op smaak blijft in Grapedistrict 2.0 behouden; de complete uitstraling en ‘navigatie’ van de winkels is aangepast. In de vernieuwde winkels staat het proefblok centraal waar wijndrinkers zitten, blijven hangen, proeven of de smaaktest invullen. Foto’s aan de muren vertellen de avonturen van de wijninkopers – ook wel grapers – van de desbetreffende winkel. Het assortiment is verder uitgebreid met een speciale plek voor bijzondere (bewaar)wijnen en limited editions. Want met zoveel mooie wijnen in de wereld zijn er oneindig veel verhalen te delen. Verhalen die via de rebranding prominent terugkeren in de winkel.


wijnalgoritme

Grapedistrict investeerde de afgelopen jaren om een technologische sprong te kunnen maken. Vier jaar geleden werden kassa’s via een cloud gekoppeld, waarna alle databronnen gekoppeld werden om klanten via een 360-graden profielschets van nog beter wijnadvies te kunnen voorzien. Grapedistrict ontwikkelde daarnaast recent een eigen en zelflerend algoritme dat gebaseerd is op een cohort analyse. De smaaktekst moet nieuwe klanten, die Grapedistrict nog niet kennen, meteen voorzien van wijnsuggesties op basis van hun persoonlijke smaak. Reviews van wijnen scherpen het smaakprofiel steeds verder aan. ‘De smaaktest bestaat uit 16 vragen waarna je meteen 12 wijnsuggesties terugkrijgt op basis van je antwoorden. De techniek daarachter is minder complex, maar het precies vinden van de juiste vragen en formule heeft minstens net zo veel tijd gekost. Er zijn eindeloos veel experimenten gedaan met groepen klanten die veel verschillende vragen beantwoorden’, vertelt mede-oprichter Freek Padberg. ‘En daarna - uiteraard - vooral veel wijnen proefden.’

 

Bureaus

Media

Economisch