Invloed kids op aankoopproces reikt ver

24-11-2015 (07:40) - Marketing

Kinderen vormen niet alleen een belangrijke doelgroep rondom Sinterklaas. Zij hebben gedurende het hele jaar grote invloed op de aankoopprocessen van hun ouders. Dit blijkt uit het ‘Little Big Influencers-onderzoek’ van Viacom International Media Networks.
 

nieuwe auto
In totaal werkten 3.600 kinderen tussen de 6 en 13 jaar en hun ouder(s) uit zes landen (waaronder Nederland) mee aan het internationale onderzoek. Dat de invloed van Nederlandse kinderen zich niet beperkt tot het samenstellen van een verlanglijst met speelgoed voor Sinterklaas, blijkt uit de opvallende resultaten. Veel kids mogen meebeslissen over de kleding die zij dragen (80%), over de bestemming voor een dagje uit (75%), de volgende vakantiebestemming (60%) en in sommige gevallen zelfs over de aanschaf van een nieuwe auto (28%). Hoewel ouders de eindbeslissing nemen, telt de mening van kinderen zwaar mee.
 
word-of-mouth
De invloed van kinderen is bijzonder groot en dit biedt perspectief voor adverteerders, aldus de onderzoekers. De jonge kijker praat regelmatig over leuke reclame met ouders (80%) en vriendjes en vriendinnetjes op het schoolplein (84%). Het op een creatieve manier inzetten van kidscommunicatie kan dan ook zeer effectief zijn.
 
Meer info via www.branddeli.nl

 


Bureaus

Media

Economisch