Kindvriendelijke zoekmachine bereikt 80% van basisscholen

25-11-2015 (10:45) - Marketing

Duizenden basisscholen bieden vanaf volgende week hun leerlingen de zoekmachine JouwZoekmachine.nl aan via de grootste online leerportalen. JouwZoekmachine.nl staat dan standaard op alle computers in zeker 8 van de 10 Nederlandse scholen.
 
Deze week is de Week van de Mediawijsheid  waarbij op scholen en in bibliotheken extra aandacht wordt besteed aan het mediawijzer maken van kinderen. Kinderen zoeken al heel jong online en het wordt in het enorme aanbod steeds moeilijker om geschikte informatie te vinden op zoekvragen.

leesniveau
Sinds de lancering van de eerste zoekmachine ter wereld die zoekresultaten geeft per leesniveau, hebben veel scholen JouwZoekmachine.nl spontaan omarmd. Een kind van 8 jaar krijgt meer plaatjes en een simpelere tekst te zien dan een kind van 12 jaar. 
 
Volgende week zullen ook de twee grootste Nederlandse onderwijsaanbieders (Heutink ICT en de Rolf Groep) de gratis zoekmachine actief aanbieden in hun online leer portalen. De Steve Jobsscholen van Maurice de Hondt waren meteen al aangehaakt. Deze drie onderwijsaanbieders willen dat kinderen veilig en op hun eigen leesniveau het internet op gaan.
 
voor bedrijven
Bedrijven kunnen ook van deze technologie gebruik maken. Zo lanceert KPN nog dit jaar een app die kinderen toegang geeft tot een geschikt internet. Elk bedrijf dat via een website wil communiceren met kinderen kan een eigen zoekbalk met niveaus opnemen. Zelfs partijen die laaggeletterden ondersteunen, contacteren WizeNoze. Hiermee wordt de behoefte om het internet simpeler te maken voor een grote groep mensen steeds duidelijker.
 
De maker van deze zoekmachine, de Amsterdamse startup WizeNoze is blij verrast met het brede gebruik van JouwZoekmachine.nl. Diane Janknegt – oprichter van Wizenoze: 'De resultaten zijn beter dan verwacht, de recensies zijn geweldig, en dat terwijl onze technologie nog volop in ontwikkeling is. Elke week zien we het gebruik van de JouwZoekmachine toenemen.'

 


Bureaus

Media

Economisch