Levensmiddelenindustrie moet meer met consument in gesprek

25-04-2016 (09:14) - Marketing

De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek treden om vertrouwen in de sector te versterken. Dat is de belangrijkste conclusie in het rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in samenwerking met Roland Berger vandaag publiceert.
 
Minister-president Mark Rutte ontvangt vanmiddag het rapport uit handen van Paul Polman (CEO Unilever) en FNLI-voorzitter Bas van den Berg (COO Royal FrieslandCampina). Dat gebeurt tijdens de eerste VoedselPoort, een evenement waar betrokkenen uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en politiek/overheid met elkaar in gesprek gaan. Zo geeft de FNLI de aftrap voor een bredere dialoog tussen de levensmiddelenindustrie en de samenleving onder de naam ‘Een open gesprek over voedsel’.
 
63,9 miljard euro per jaar
‘Spreek Smakelijk’, opgesteld door adviesbureau Roland Berger in opdracht van de FNLI, laat onder meer het belang van de levensmiddelenindustrie voor de Nederlandse economie zien. Zo is de sector met een jaarlijkse omzet van 63,9 miljard euro de grootste industrie van Nederland. Ook legt het rapport de vinger op een gevoelige plek: er bestaat een grote afstand tussen de sector en de samenleving. De levensmiddelenindustrie heeft te maken met vragen en eisen van consumenten over bijvoorbeeld prijs, smaak, productsamenstelling of gemak, maar aan de andere kant ook met burgers die terechte vragen stellen en zorgen hebben over gezondheid, dierenwelzijn of eerlijke handel. Download hier het rapport.

Bureaus

Media

Economisch