Nederlandse eCommerce voortvarend van start

26-04-2016 (10:14) - Marketing

De Nederlandse eCommerce industrie is het jaar 2016 goed gestart. Het bereik van de twintig grootste online winkels is gegroeid met 47.92% - van 176.4 miljoen bezoeken in Q4 2015, naar 338.8 miljoen bezoeken in het eerste kwart van 2016. Dit blijkt uit een analyse van data van Similar Web.

 
volledige aanbieders
Markplaats was het populairste shopping platform in het eerste kwart van 2016. Consumenten bezochten Markplaats 126.2 miljoen keer (+67.2% vergeleken met Q4/2015). Met 50.3 miljoen bezoeken (+67,99%) bereikt Bol.com niet alleen de tweede plek in de ranglijst van bereik, maar het bevestigt ook een trend in consumentengedrag; Nederlandse consumenten geven namelijk de voorkeur aan volledige aanbieders. Naast Bol.com waren er nog twee andere ‚full-range‘ winkels te vinden in deze top 20, namelijk Wehkamp.nl (plek 5, 19 miljoen bezoeken) en eBay.nl (plek 9, 8.9 miljoen bezoeken).
 
mode en elektronica
Mode en elektronica worden het vaakst gekocht door Nederlandse consumenten. Gedurende de eerste drie maanden van 2016 stonden er drie winkels voor elektronica en vier winkels voor mode in de top 20 winkels met het grootste bereik in Nederland. Met Conrad.nl (plek  3, 22.7 miljoen bezoeken), MediaMarkt.nl (plek 4, 20.3 miljoen bezoeken) en Alternate (plek 20, 2.8 miljoen bezoeken) aan de ene kant, en  Zalando.nl (plek 6, 13.1 miljoen bezoeken), Hema.nl (plek 10, 8.2 miljoen bezoeken), Debijenkorf.nl (plek 16, 4.9 miljoen bezoeken) en Lightinthebox.com (plek 17, 4.7 miljoen bezoeken) aan de andere kant.
 
direct naar favoriete webwinkel
Online shoppende Nederlanders blijven trouw aan webwinkels die ze al kennen. Na het analyseren van Similar Web data, heeft Pepper.com uitgezocht dat 49,37% van alle consumenten een webwinkel bezoeken door direct de specifieke URL in te typen. Voornamelijk iBood.com (77.46%, 4.8 miljoen bezoeken), Marktplaats.nl (58,21%, 73.5 miljoen bezoeken) en eBay.nl (57.89%, 5.2 miljoen bezoeken) profiteerden van brand-awareness.
 
problemen
Maar er waren ook webwinkels die problemen hadden om klanten naar hun winkel te leiden. Voornamelijk Gamma.nl, Ikea.com, Ligtinthebox.com en Praxis.nl betaalden voor grote delen van hun bereik. Terwijl ongeveer een op de drie klanten de webwinkels Lightinthebox.com (31.66 %), Praxis.nl (32.14 %) en Ikea.com (32.66 %) direct bezochten, had Gamma.nl het laagste percentage van directe type-ins met 30.52%.
 
relevantie zoekmachines
Het succes van Debijenkorf.nl (61.12%, 2.9 miljoen bezoeken) en Praxis (52.03%, 2.3 miljoen bezoeken) komt voornamelijk door zoekmachines, terwijl Marktplaats.nl (2.5 miljoen bezoeken), Conrad.nl (952.189 bezoeken) grotendeels onafhankelijk van Google, Bing en co zijn. 1.96%  van alle Marktplaats.nl gebruikers en 4.19% van alle Conrad.nl-klanten gebruiken een zoekmachine voordat ze webwinkel/markplaats bezoeken.
 
Google
Van alle zoekmachines, zorgt Google uiteraard voor het overgrote deel van het verkeer van de twintig grootste webwinkels. 87.03% (55.1 miljoen) van alle bezoeken uit organic search kwamen van Google, daarnaast onder meer Duck Duck Go (1.88 %), Bing (1.17 %), Yahoo (0.80 %) en Yandex (0.29 %). Als je kijkt naar de betaalde zoekresultaten, wordt de dominantie van Google nog duidelijker. De top-20 webwinkels hebben een totaal van 12.1 miljoenen bezoeken (96.87%) gegenereerd door te betalen voor Google Adwords, terwijl het aandeel van Yahoo slechts 0.75% was.
 
prijsvergelijkers
Naast directe type-ins en zoekmachines waren third-party websites de op twee na meest relevante bron van verkeer in het eerste kwart van 2016. De top 20 webwinkels hebben in totaal 21.20% (72.4 miljoen bezoeken) gegenereerd door ‚samenwerkingen‘ met externe websites.
Met een aandeel van 7.71 en respectievelijk 7.67 miljoen waren startpagina’s Symbaloo.com en Startpagina.nl de meest relevante verwijzende websites in het eerste kwart van dit jaar. Maar ook raadgevende- en prijsvergelijkingsplatformen hadden een grote impact op het koopgedrag van consumenten. De prijsvergelijkers Tweakers.net (3.4 miljoen bijgedragen bezoeken), Kieskeurig.nl (2.2 miljoen) en Kelkoo.nl (568.911) hadden een groot aandeel in het verwezen verkeer, net als raadgevende platformen en fora zoals Budgetgaming.nl (787.862 bijgedragen bezoeken) en nl.pepper.com (326.314).
 
maar 1.20% vanaf sociale media
In de eerste drie maanden van 2016 hadden de sociale media weinig impact op Nederlandse eCommerce marketing. Netwerken als Facebook, YouTube, Twitter en Reddit droegen voor slechts 1.2% (4.1 miljoen bezoeken) bij aan het totale bereik van de top-20 webwinkels. Similar Web laat zien dat „sociale media kampioenen‘ zoals Alternate.nl en Gamma 2.85 % (81,096 bezoeken) en  2.45 % (131.834 bezoeken) van het bereik haalden uit sociale media. Maar bij de meeste shops hadden sociale media nog minder impact, zoals Zalando.nl (0.65 %, 84.834 bezoeken), Bax-Shop.nl (0.4 %, 18.292 bezoeken) en Debijenkorf.nl (0.25 %, 12.145 bezoeken). Minder dan een op de tweehonderd bezoekers kwam dus vanaf sociale media.
Facebook was veruit het meest dominante onder de sociale media. Het zorgde voor 73.6% (3.0 miljoen bezoeken) van al het sociale verkeer. YouTube (plek 2, 14.7% 603.013 bezoeken) en Twitter (4.43%, 181.746 bezoeken) konden beide niet aan Facebook tippen. Pinterest (plek 4, 2.10%, 86.061 bezoeken) en Reddit (plek 5, 1.68%, 68.838 bezoeken) hebben ook nauwelijks invloed op de markt gehad.
 
weinig relevantie nieuwsbrief-marketing en display-advertenties 
De data van Similar Web laten zien dat webwinkels slechts enkele consumenten naar de website hebben gekregen met nieuwsbrieven. Gemiddeld waren slechts 2.08% (7.1 miljoen) van alle bezoeken in de laatste drie maanden gegenereerd door nieuwsbieven. Alleen Groupon (19,3%, 1,39 miljoen bezoeken), Lightinthebox.com (3.26 %, 154.170 bezoeken) en Marktplaats.nl (2.07 %, 2.6 miljoen bezoekers) wisten een hoger percentage te bereiken. Voor veel online winkels waren nieuwsbrieven niet echt relevant, zoals Hema.nl (0.73 %, 59.991 bezoeken) Praxis.nl (0.67 %, 29.324 bezoeken), MediaMarkt.nl (0.43 %, 87.446 bezoeken) en Debijenkorf.nl (0.36 %, 17.489 bezoeken).
Het totale aantal bezoeken vanaf display-advertenties bleek zelfs nog kleiner. Minder dan een op de honderd bezoekers (0.33%, 1.1 miljoen bezoeken) klikten op display-advertentie. De enige uitzondering was Lightinthebox.com, zij genereerden 12.74 % (602.491) van hun bereik door middel van display-advertenties. Aan de andere kant waren er voorbeelden zoals Marktplaats.nl, Conrad.nl en Zalando.nl. Conrad en Markplaats.nl haalden beiden slechts 0.01% van hun bereik uit display-advertenties, Zalando kwam uit op een percentage van 0.04% (6.526 bezoeken).
 
46, 8 procent winkelt via mobiel apparaat
Het onderzoek, uitgevoerd door Pepper.com, laat ook conclusies zien over de staat van mobile commerce in Nederland. Het lijkt erop dat mobile commerce nog steeds groeit, maar niet leidend is. In de eerste 3 maanden van 2016 kwam 6.82% van al het verkeer vanaf een mobiel apparaat, terwijl verkeer van PC/notebook nog steeds leidend is met 53.18%.
Van een aantal webwinkels hangt het succes wel al af van mobiele apparaten. Meer dan de helft van de bezoekers van Wehkamp.nl (53.92 %, 10.2 miljoen bezoeken), Zalando.nl (53.13 %, 6.9 miljoen bezoeken), Hema.nl (56.59 %, 4.7 miljoen bezoeken) en Kruidvat.nl (59.89 %, 5.6 miljoen bezoeken) maakten gebruik een mobiel apparaat.  Met 28.61% en respectievelijk 34.45% hebben Alternate (814.091 bezoeken) en iBood.com (2.1 miljoen bezoeken) het kleinste percentage van mobiele bezoekers.
 
 
 

Bureaus

Media

Economisch