Onderzoek B2B Marketing: meer focus op ROI en digitale kanalen

05-02-2016 (10:17) - Marketing

Ten opzichte van 2014 hebben B2B marketeers in 2015 veel meer aandacht besteed aan de ROI op hun activiteiten. Zo kende in 2014  slechts 18% van de marketeers de kosten van een nieuwe klant, in 2015 was dat 32%. 
 
Daarnaast is de aandacht voor online marketing en social media fors toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse B2B Marktbewerkingsonderzoek, uitgevoerd door Marketing intelligence bedrijf Sizo onder de top 250 B2B bedrijven in Nederland.
 
KPI’s en ROI
B2B marketeers zijn zich bewuster van het noodzakelijke rendement op marketing activiteiten. 73% van de B2B marketeers definieert duidelijke KPI’s voor marktbewerkingsacties. Daarnaast is het aantal marketeers wat respons analyses doet op campagnes met bijna 20% toegenomen ten opzichte van 2014.
 
Dit wordt mogelijk doordat de resultaten van campagnes steeds vaker worden vastgelegd in CRM of marketing automation systemen. Circa een derde van de marketeers weet inmiddels wat een nieuwe lead of klant kost. 
 
in opmars
Naast focus op ROI hebben B2B marketeers digitale kanalen meer omarmt. Waar in 2014 nog 59% structureel SEA activiteiten deed, is dat in 2015 toegenomen tot 77%. Daarnaast doet 82% structureel aan SEO. Ook nam het gebruik van social media als marketingkanaal sterk toe, 18% meer dan in 2014.
 
Daarnaast investeerden marketeers meer in e-mail applicaties, het gebruik nam met 14% toe. Inmiddels beschikt 77% van de top 250 B2B bedrijven over een e-mail applicatie. Volgens Sizo is er een logisch verband tussen de toenemende aandacht voor rendement en de inzet van digitale kanalen.
 
De meetbaarheid van digitale kanalen is doorgaans beter dan offline kanalen, waardoor de B2B marketeer beter kan evalueren en bijsturen.

  


Bureaus

Media

Economisch