Online aankopen in buitenland 'veiliger en makkelijker maken'

25-05-2016 (10:34) - Marketing

De Europese Commissie presenteert vandaag voorstellen die het voor consumenten in de EU veiliger en makkelijker moeten maken om online aankopen in het buitenland te doen. 
 
In de voorstellen krijgen consumentenautoriteiten zoals de ACM meer bevoegdheden, zodat ze misstanden en oplichtingspraktijken over de grens sneller aan kunnen pakken. 
 
Internationale pakketbezorgers moeten verantwoording af gaan leggen over hun hogere prijzen. Voor online platforms gaan dezelfde strenge regels gelden als voor webshops. Verder wil de commissie een eind maken aan ongeoorloofde geoblocking, waarbij bezoekers van buitenlandse webshops worden geweerd en daardoor geen gebruik kunnen maken van lagere prijzen en tarieven. 
 
internetaankopen 
De handel via internetaankopen is enorm belangrijk voor de Europese economie en bedroeg in 2014 in totaal 370 biljoen euro. Toch kocht slechts één op de zes Europeanen (18 procent) in dat jaar online goederen of diensten in een ander EU-land, terwijl 44 procent internetaankopen in eigen land deed. Dat komt omdat mensen te weinig vertrouwen hebben om over de grens te kopen. 
 
aankoop niet geleverd

Van alle klachten die binnenkomen bij de Europese Consumenten Centra (ECC's), aanspreekpunt voor grensoverschrijdende juridische klachten van consumenten, gaat tweederde (68 procent) over online aankopen. Kopers betalen wel, maar krijgen de aankoop niet geleverd (18 procent), zijn de dupe van onduidelijke contracten (15 procent), krijgen een product in de bus dat kapot is (10 procent) of niet voldoet (9 procent), worden het slachtoffer van oneerlijke handelspraktijken of moeten aanvullende kosten betalen (beide 5 procent). Het Nederlandse ECC in Utrecht kreeg vorig jaar ruim 4700 grensoverschrijdende klachten binnen, waarvan de meesten gingen over transport (per vliegtuig), accommodaties, ongevraagde zendingen, elektronica, kleding en schoenen. 


Bureaus

Media

Economisch